TIM_B_039 Média a jejich praxe

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na formy mediální (re)prezentace kulturního dění. Předmětem pozornosti budou současná masmédia (odborný i denní tisk, rozhlas, televize, internet). Studenti získají vhled jak do historie, tak do teorie masových i nových médií a fungování jednotlivých složek procesu mediální komunikace. Podstatnou součástí výuky bude také diskuze se zástupci médií (tisk, Český rozhlas, Česká televize).
Výstupy z učení
- porozumění podstatě fungování masových médií v historickém a teoretickém kontextu,
- znalost principů vytváření kulturálních obsahů médií
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů (médium, znak, sdělení atd.)
  • 2. Tištěná média – od Gutenberga k iPadu. Kritická funkce tisku.
  • 3. Principy redakční práce v odborném tisku – diskuze s redaktorem periodického tisku
  • 4. Mezi tištěnými a elektronickými médii. Média a jejich paměť.
  • 5. Archeologie rozhlasu
  • 6. Anatomie rozhlasu – diskuse s redaktorem ČRo
  • 7. Televize a její specifika
  • 8. Kultura na obrazovce – diskuze s dramaturgem ČT
  • 9. Reklama – od propagace k propagandě; persvazivní strategie média
  • 10. Role kritického myšlení při analýze mediálních obsahů
  • 11. Nová média, mobilní média – konstrukce individuálního prostoru
  • 12. Internet a (jeho) kultura
Literatura
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal. 391 s. ISBN 80-85947-67-6. 2001. info
  • ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání první. Praha: Svoboda. 417 stran. ISBN 8020504729. 1995. info
  • FUKAČ, Jiří a kol. Hudba a média. Rukověť muzikologa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 258 s. ISBN 80-210-1951-4. 1998. info
  • HVÍŽĎALA, Karel. Jak myslet média : eseje, přednášky, články a rozhovory 2004-2005. 1. vyd. Praha: Máj. 288 s. ISBN 808664314X. 2005. info
  • HVÍŽĎALA, Karel. Moc a nemoc médií : rozhovory, eseje a články 2000-2003. 1. vyd. Praha: Máj. 268 s. ISBN 8086569705. 2003. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál. 207 s. ISBN 80-7178-697-7. 2003. info
  • MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota. 415 s. ISBN 8072171283. 2000. info
  • MCLUHAN, Marshall. Understanding media : the extensions of man. 6th ed. New York: A signet book. 318 s. 1964. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál. 447 s. ISBN 80-7178-714-0. 2002. info
Výukové metody
Teoretický a praktický úvod do praxe masmédií a nových médií. Přednášky o historii médií kombinované s diskusemi s odborníky z daných oblastí.
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu je třeba odevzdat esej na jedno z následujících témat v rozsahu 5-7 normostran. Nejzazší termín uložení písemné práce do elektronické Odevzdávárny v ISu je 31. ledna.
1. Média a jejich paměť – amnézie versus nesmrtelnost
2. Tisk a kultura – spoluhráči nebo rivalové?
3. Rozhlas jako multimédium?
4. Umění zářící (z) obrazovky
5. Velká bublina? Jak nová jsou nová média?

Docházka: 75%.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.