ZD_14 Sound studies II

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 14:00–17:40 N21
Předpoklady
ZD_09 Sound studies I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Sound studies is a modern interdisciplinary project with aim to grasp and explain the function of sound in human communication and culture in general. Sound studies therefore utilizes and combines the knowledge, attitudes and methods of various disciplines, as cultural anthropology, psychology, semiotics, acoustics, musicology, and last but not least also philosophy and aesthetics. Graduate of the 1-semestral course “Sound studies II” will achieve knowledge and skills enable him/her to grasp sound as an acoustic and cultural phenomenon and use it as a cognitive tool and means of art expression.
Výstupy z učení
Graduate of the one-semestral course “Sound studies II.” will achieve knowledge and skills enable him/her to grasp sound as an acoustic and cultural phenomenon and use it as a cognitive tool and means of art expression.
Osnova
  • Synopsis:
  • 1. Aesthetics of sound and audio-visual representation;
  • 2. Acoustic space and acoustic territory;
  • 3. Sound and architecture;
  • 4. Aural memory, aural history and sound archive;
  • 5. Soundscapes and sound ecology;
  • 6. Sound environments and sound walks;
  • 7. Experimental sound practices;
  • 8. Composition from found sounds;
  • 9. How to curate sound-art;
Literatura
    povinná literatura
  • CSERES, Jozef (ed.). Antologie textů k zvukovým studiím. ÚHV FF MU, Brno, 2019.
  • SCHAFER, R. Murray. The Soundscape: Our Sonic Environment and Tuning of the World. Destiny Books, Rochester, Vermont, 1994.
  • CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá. Hudobné centrum, Bratislava, 2001.
    doporučená literatura
  • CAGE, John. Silence. Tranzit, Praha, 2010.
  • ROGINSKA, Agnieszka – GELUSO, Paul (eds.). Immersive Sound. The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. Routledge, New York/Londýn, 2018.
  • LABELLE, Brandon – MARTINHO, Cláudia (eds.). Site of Sound #2: Of Architecture and the Ear. Errant Bodies Press, Berlín, 2011.
  • KRTIČKA, Jan – MRKUS, Pavel (eds.): Sound and Environment. Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem, 2020.
  • CSERES, Jozef – MURIN, Michal (eds.). Od analógového k digitálnemu. Nové pohľady na nové umenia v audiovizuálnom veku. FVU AU, Banská Bystrica, 2010.
  • THOMPSON, Marie. Beyond Unwanted Sound. Bloomsbury, New York/Londýn/Oxford/New Delhi/Sydney, 2017.
  • RATAJ, Michal (ed.). Zvukem do hlavy. AMU, Praha, 2012.
    neurčeno
  • SCHAFER, R. Murray: Nová zvuková krajina. Příručka moderního učitele hudby, Agosto Foundation, Praha, 2020.
Výukové metody
Lectures, discussions.
Metody hodnocení
Written test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ZD_14