PG33B63 Malé sociální skupiny

Filozofická fakulta
jaro 2001
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je veden jako interdisciplinární a multiparadigmatický rozbor problematiky malých sociálních skupin. Jsou diskutovány terminologické rozdíly mezi pojmy malá sociální skupina, tým, kolektiv, dále rozdíly mezi formálními a neformálními skupinami. Zvláštní pozornost je věnována výsledkům empirického zkoumání malých sociální skupin v posledních desetiletích.
Osnova
  • Podstata skupinového chování člověka Pojem sociální skupina Vlastnosti diferencující sociální skupiny Vliv sociálních skupin na jedince Sociální skupina a teorie sociální opory Skupinová konformita a skupinová polarizace Skupinový výkon Negativní vnímání skupinové podstaty člověka Časové, topografické a strukturální aspekty sociální skupiny Časový aspekt skupiny Velikost skupiny Skupinová struktura Školní třída jako sociální skupina Školní klima Sociální struktura školní třídy Sociální konstrukce školní reality Kultura třídy Učitel a interakce se třídou Sociální role učitele Problém moci a autority Styl vedení Vývoj jedince a sociální skupiny Vymezení období vývoje Vývoj identity jedince Zátěžové situace a sociální vztahy Rozdíly mezi chlapci a dívkami Specifika rodiny jako sociální skupiny Empirické zkoumání sociálních skupin Potenciální jednotka analýzy Předmět výzkumu Metody výzkumu
Literatura
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • ADAIR, John. Vytváření efektivních týmů. Translated by Martin Rozsíval. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 199 s. ISBN 80-85603-70-5. info
  • KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů :o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901776-8-9. info
  • Rodina jako instituce a vztahová síť. Edited by Oldřich Matoušek. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 144 s. ISBN 80-85850-24-9. info
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~novotny/skupiny.htm
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.