CJBD28 Tvůrčí psaní pro učitele

Filozofická fakulta
jaro 2002
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Sendlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výběrový seminář je určen zájemcům o didaktické využití technik tvůrčího psaní ve školním i mimoškolním vzdělávání, v mimoškolské výchově nebo při vlastní přípravě na výchovně-vzdělávací činnosti. Procvičované techniky budou v kursu soustředěny do několika okruhů: 1. cvičení na rozvoj jazykové zdatnosti žáků a studentů (na nižších stupních školy nebo při výuce češtiny pro cizince - začátečníky;
2. cvičení na rozvoj literárních dovedností;
3. cvičení k nácviku odborně-kritického vnímání textu a jeho interpretace;
4. hry s texty (např. zvukomalebné texty, doplňování, experimentální básnické a prozaické texty);
5. texty pro osobní využití (deník, portfolio, metody odblokování aj.);
6. projekty, dílny, prezentace textů;
7. práce se školními učebními texty, jejich využití ve školní a domácí práci.
Osnova
  • Účastníci budou podle instrukcí nacvičovat tvůrčí postupy a řešit didaktické problémy spojené s výukou psaní textů a jejich výkladem v různých oblastech, jako je např. výuka češtiny jako mateřského nebo cizího jazyka, literární výchova, slohové vyučování, tvořivá práce ve společenskovědních disciplínách. Seznámí se s didaktickými a výchovnými specifiky tvůrčího psaní a možnostmi jeho aplikace, budou sami navrhovat nové úkoly a jejich řešení použitelné v práci s žáky či studenty.
Literatura
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: aktivní kooperace v kursu, soubor textů vytvořených podle zadání v kursu, didakticky komentované řešení problémové situace dle vlastního výběru (např. textové cvičení pro literární výchovu, textové cvičení ke gramatickému nebo slohovému jevu).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004.