VIK007 Psychologické aspekty médií

Filozofická fakulta
jaro 2002
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Pavla Kánská
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Sendlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty se vznikem a vývojem specificky lidských komunikačních prostředků a uvést je v souvislost s psychologickými aspekty používání a rozvoje jednotlivých médií (médium chápeme v širším slova smyslu jako obecně jakýkoli prostředek sdělování informací).
Osnova
  • Stručný obsah: 1. Obecné principy mezilidské komunikace, lineární a cirkulární model. 2. Komunikační prostředky, jejich klasifikace. 3. Mediální komunikace, médium v pojetí McLuhana. Horká a chladná média. 4. Fylogenetický a historický pohled na vývoj médií (DeFleur, McLuhan) 5. Specifický přínos jednotlivých médií pro člověka. 6. Masová mediální komunikace. Model injekční jehly, model dvoustupňového procesu. 7. Vliv sdělovatele a sdělovatelské organizace na obsah sdělení. 8. Recipient. Vliv osobnosti recipienta na příjem sdělení. Uspávací účinek, bumerangový efekt. 9. Agrese jako specifický fenomén. Teorie agrese. 10. Teorie vlivu mediální (televizní) agrese na diváka. 11. Výzkumy množství a vlivu televizního násilí. 12. Možnosti dalšího výzkumu, návrhy studentů.
Literatura
  • PETŘÍKOVÁ, Jana a David ŠTĚPÁNEK. Média - prostředky transferu informací. 1. vyd. Brno: FF MU Brno, 1998, 48 s. ISBN 80-210-1992-1. info
  • WATSON, James a Anne HILL. A dictionary of communication and media studies. 4th ed. London: Arnold, 1997, xii, 251 s. ISBN 0-340-67635-3. info
  • Ill effects: the media/violence debate. Edited by Martin Barker - Julian Petley. London: Routledge, 1997, x, 171 s. ISBN 0-415-14672-0. info
  • THOMPSON, John B. The media and modernity : a social theory of the media. Cambridge: Polity Press, 1995, viii, 314. ISBN 0-7456-1005-6. info
  • MCLUHAN, Marshall. Understanding media : the extensions of man. Cambridge: MIT Press, 1995, xxiii, 365. ISBN 0262631598. info
  • MCQUAIL, Denis. Mass communication theory : an introduction [McQuail, 1994]. 3rd ed. London: SAGE Publications, 1994, xiv, 416 s. ISBN 0-8039-7784-0. info
  • MCQUAIL, Denis a Sven WINDAHL. Communication models : for the study of mass communications. 2nd ed. London: Longman, 1993, viii, 229. ISBN 0-582-03650-X. info
  • POWERS, Bruce R. a Marshall MCLUHAN. The global village : transformations in world life and media in the 21st century. New York: Oxford University Press, 1989, xiii, 220. ISBN 0-19-505444-X. info
  • FIORE, Quentin a Marshall MCLUHAN. The medium is the massage : an inventory of effects. New York: Bantam Books, 1967, 159 s. info
  • MCLUHAN, Marshall. The medium is the massage. Harmondsworth: Penguin Books, 1966, ca 30 s. ISBN 0-14-002816-1. info
Informace učitele
Seminář je veden z velké části formou diskusí nad jednotlivými tématy a vyžaduje aktivní účast studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003.