FF:PG51B90 Psychohygiena - Informace o předmětu
PG51B90 Psychohygiena
Filozofická fakultajaro 2003
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Zdeněk Stránský (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, M-HS)
- Pedagogika (program FF, M-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky o psychické zátěži v různých životních situacích, které nejen snižují výkonnost, ale i ohrožují jejich zdraví. Současně nabídnout některá psychodiagnostická doporučení, včetně relaxačně aktivačních metod, které mohou přispět k udržení nebo prohloubení duševního zdraví.
- Osnova
- P S Y C H O H Y G I E N A Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky o psychické zátěži v různých životních situacích, které nejen snižují je- jich výkonnost, ale ohrožují i jejich zdraví. Současně nabíd- nout některá psychodiagnostická doporučení, včetně relaxačně aktivačních metod, které mohou přispět k udržení nebo pro- hloubení duševního zdraví. I. S T R E S A J E H O D Ů S L E D K Y l. STRES A STRESOGENNÍ FAKTORY: - náročné životní situace - podstata stresu - pestrost stresogenních faktorů 2. SYMPTOMATOLOGIE STRESU: - symptomy: somatické,nutkavé a zachvacující,nepřátel- skosti a podrážděnosti, deprese... - posttraumatické stresové poruchy - "syndrom vyhoření" /v rovině duševní,tělesné,sociální/ 3. INDIVIDUÁLNÍ PROJEVY STRESU: II. PŘEDPOKLADY A MOŽNOSTI ZVLÁDÁNÍ STRESOVÝCH SITUACÍ 4. STRUKTURA OSOBNOSTI - FAKTOR ODOLNOSTI: - typologické zvláštnosti v reakci a prožívání stresu - možnosti a meze restruktualizace osobnosti 5. VÝZNAM POZITIVNÍHO MYŠLENÍ: - myšlenkové a pocitové vzorce - síla pozitivního myšlení 6. SEBEPOZNÁNÍ - PŘEDPOKLAD SEBEZDOKONALENÍ - "jáství" pocit vlastní osobnosti - autodiagnostika osobnosti 7. PRACOVNÍ REŽIM - denní výkonnostní křivka - organizace pracovního dne 8. RELAXAČNĚ AKTIVAČNÍ METODY: - způsoby a prostředky psychického uvolnění - podstata a principy relaxačních metod 9. UKÁZKY A NÁCVIK RELAXAČNÍCH METOD: - krátkodobé /progresivní/ způsoby relaxace - autogenní trénink lO. VŠEOBECNÉ ZÁSADY DUŠEVNÍ HYGIENY: - optimální podmínky pro vyšší nervovou činnost - Pravidla života-Komenský, Rozenkreuzovo desatero...
- Literatura
- Jak získávat přátele a působit na lidi. Edited by Dale Carnegie, Translated by Svatoslav Gosman. 9. vyd. Praha: TALPRESS, 1993, 262 s. ISBN 80-85609-12-6. info
- MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 169 s. ISBN 8021005211. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Já a ty : pohled do "tajů" sociálně-psychologických studií dyadické interakce - co víme o setkání a o jednání člověka s člověkem. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1977, 234 s. URL info
- CHARVÁT, Josef. Život, adaptace a stress. Vyd. 2. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1970, 134 s. info
- SELYE, Hans. Život a stres. Bratislava: Obzor, 1966, 453 s. info
- Metody hodnocení
- l hodina týdně semínář. Kurz je ukončen zápočtem.
- Informace učitele
- DOPORUČENÁ LITERATURA: Carnegie D.: Jak získávat přátele a působit na lidi,l99l Charvát J.: Život,adaptace, stres, Avicenum Pha,l969 Křivohlavý J.: O zdravých vztazích mezi lidmi,Pha l996 Míček L.: Učitel a stres, FF, MU Brno l992 Selye H.: Život a stres, Obzor, Blava l966
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2003/PG51B90