FAV072 Dějiny českého myšlení o filmu

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–11:35 pracovna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Osnova
  • Seminář analytické četby zaměřený na zkoumání kořenů a sirsích souvislostí počátků českého myslení o filmu, kinematografii a technické audiovizualitě obecně. Probíraná látka bude časově vymezena unikátní disertací Jana Evangelisty Purkyněho Příspěvky k poznáni zraku ze subjektivního hlediska (Praha 1819) na jedné straně a reflexemi filmového zvuku na straně druhé. Zvolený přístup nebude klást důraz na vyhledávání originálních myslitelů, ale spíse na rekonstrukci dobových představ o médiu, jeho společenském významu a budoucnosti (v duchu tzv. diskurzivní analýzy), stejně jako na vztahy mezi kulturními formami, médii a uměními. Koncepčně kurz vychází z sirokého pojetí myslení o filmu, kam se řadí nejen texty filmových teoretiků (pokud o takovéto specializaci lze vůbec ve vztahu k českému prostředí dané doby hovořit), nýbrz také teoretické úvahy představitelů jiných humanitněvědných a společenskovědních disciplín, programové texty umělců a novinářů, manifesty avantgardních uměleckých skupin, utopické projekty vizionářů či mravokárné výtky tradicionálně orientovaných kritiků. Zvlástní místo zde mají světově významné texty J. E. Purkyněho, které reprezentují anticipační fázi myslení o filmu v prehistorické fázi dějin média. Záměrně naopak nebude kladen důraz na dobře známé práce prazských strukturalistů. Uvedené východisko nachází oporu v obnoveném zájmu filmové historiografie o předvědecké počátky myslení o filmu. Pro kulturní dějiny filmu není klíčovou otázkou umělecká hodnota artefaktů, nýbrz rekonstrukce filmové zkusenosti, které lze docílit mj. prostřednictvím zkoumání dobových interpretačních strategií. Dějiny české filmové reflexe jsou dosud z velké části neprobádaným tématem, a proto kurz bude mít spíse charakter společných diskusí a hledání nez prezentace hotových závěrů. Výstupem semináře budou návrhy vlastních výzkumných projektů. Výběr z autorů textů které budou analyzovány: J. E. Purkyně, Václav Tille, Karel a Josef Čapkové, Karel Teige, Vítězslav Nezval, E. F. Burian, Jindřich Honzl, Jan Kučera, Vladislav Vančura, Lubomír Linhart, Jiří Voskovec, Zdeněk Pesánek, Milos Weingart, Arnost Hosek, Alexander Hackenschmied. Výběr ze sekundární literatury: L. Linhart: První estetik filmu Václav Tille. Praha 1968; série raných teoretických textů edičně připravených pro časopis Film a doba (1988 - 1989) J. Jarosem; J. Broz: Alexander Hackenschmied. Praha: ČSFÚ 1973; V. Hradská: Česká avantgarda a film. Praha 1976; L. Linhart: Vznik nezávislé filmové kritiky 20. a 30. let. Film a doba 8, 1962, s. 634 - 639; P. Král: Karel Teige a film. In: Karel Teige a film. Praha: ČSFÚ 1965; Z. Smejkal: Rané práce Karla Smrze o dějinách českého filmu. In: Artur Závodský (ed.): Otázky divadla a filmu I. Brno: Universita J. E. Purkyně 1970, s. 265 - 280; Z. Smejkal: Počátky estetické orientace v historiografii českého filmu. In: A. Závodský (ed.): Otázky divadla a filmu II. Brno: Universita J. E. Purkyně 1971, s. 327 - 350; J. Cieslar: Česká kulturní levice a film ve dvacátých letech. Praha: Texty ČSFÚ 1978; J. Svoboda: Filmový a televizní estetik Jan Kučera. Estetika 21, 1984, s. 234 - 266; I. Klimes: Film v rozhlase. Iluminace 2, 1990, č. 1, s. 65 - 70; J. Jaros: Začátky českého myslení o filmu. In: Filmový sborník historický 2. Praha 1991, s. 213 - 227; V. Merhaut: Filmová kritika zuřivého reportéra. In: Filmový sborník historický 2. Praha 1991, s. 229 - 240; S. Ulver: Estetika filmu Jana Mukařovského. In: Filmový sborník historický 2. Praha 1991, s. 241 - 251; J. Svoboda: Poučení z činnosti Čs. filmového ústavu v letech 1945 - 1950. In: Filmový sborník historický 2. Praha: ČSFÚ 1991, s. 263 - 270; M. Bregant: Filmová studie Vratislava Effenbergra. In: Filmový sborník historický 2. Praha: ČSFÚ 1991, s. 253 - 262; M. Bregant: Avantgardní tendence v českém filmu. In: Filmový sborník historický 3. Praha: ČFÚ 1992, s. 137 - 174.
Metody hodnocení
Zápočet: esej.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2004/FAV072