PGSPV11 Psychologie handicapovaných

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
blokově. 1 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející), Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Pojem handicap. Původ pojmu; nejednoznačnost názvosloví; postižený a člověk s postižením. Šíře kategorie handicap; stereotypy jednotlivých postižení a rozdílnost v rámci jednotlivých kategorií; možnosti zobecnění v psychologii postižených. Společnost a člověk s postižením (sociální prostředí člověka s postižením. Pojmy: norma, sociální reprezentace, postoj, stereotyp, konformita, ambivalence. Kulturní kontext přijetí nebo odmítnutí člověka s postižením. Faktory působící v utváření postoje k postiženým obecně. Překonávání stereotypů. Rodina a dítě s postižením. Narození postiženého dítěte: náročnost situace a zdroje stresu. Přijetí dítěte s postižením. Zdroje zvládání krize, přínos pro rodinu. Typologie rodin podle adaptační strategie. Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi. Utváření osobnosti člověka s postižením. Primárná a sekundární postižení. Společenský status a role postiženého člověka. Nároky na adaptaci a adaptační strategie. Utváření sebeobrazu člověka s postižením: idealizující a negativistický sebeobraz. Kompenzace v pojetí A. Adlera. Postřehy k integraci postižených. Potřeba -být jako druzí-. Úzkost. Důvěra a sebedůvěra.
Literatura
  • KERROVÁ, Susan. Your child with special needs (Orig.). info
  • Bútora, Martin. Překročit svůj stín. Translated by Lubor Pok. Vyd. 1. Praha : Avicenum, 1990. 234 s. ISBN 80-201-0086-5.
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
  • KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 165 s. ISBN 80-7178-147-9. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
  • BLAŽEK, Bohuslav a Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených. Praha: Avicenum, 1988. info
  • OLMROVÁ, Jiřina a Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 102 s. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2004/PGSPV11