PGSPS86 Péče o lidi se sníženými rozumovými schopnostmi a jejich edukační podpora (závěrečná zkouška)

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
blokově. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
Úspěšné absolvování všech předmětů vypsaných pro daný běh Kurzu speciální pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Závěrečná zkouška ověřuje znalosti, které si posluchači osvojili v průběhu Kurzu speciální pedagogiky.
Osnova
  • 1. Anamnéza v procesu poskytování péče lidem se sníženými rozumovými schopnostmi 2. Potřeby klientů se sníženými rozumovými schopnostmi, hierarchie jejich potřeb a uspokojování jejich potřeb. 3. Obecná klasifikace příznaků onemocnění u osob s postižením se zřetelem na problematiku osob s mentální retardací. 4. Imobilizační syndrom etiologie a prevence se zřetelem na problematiku osob s mentální retardací. 5. Komplikace dlouhodobé imobilizace. 6. Klouby, kosti a měkké tkáně z hlediska lidské anatomie. Zásady poskytnutí první pomoci při poranění kloubů, kostí a měkkých tkání v podmínkách edukačního procesu osob se sníženými rozumovými schopnostmi. 7. Krvácení a poranění hlavy z medicínského hlediska. Zásady poskytnutí první pomoci při krvácení a poranění hlavy v podmínkách edukačního procesu osob se sníženými rozumovými schopnostmi. 8. Etiologie poruch vědomí a etiologie epilepsie. Zásady poskytnutí první pomoci při poruchách vědomí a při epilepsii v podmínkách edukačního procesu osob se sníženými rozumovými schopnostmi. 9. Diagnostika mentální úrovně jedince, vztah mentálního věku a biologického stáří člověka. Význam mentálního věku při plánování, realizaci a hodnocení výchovy a vzdělávání osob se sníženými rozumovými schopnostmi. 10. Vymezení lehkého stupně mentální retardace. 11. Možnosti výchovy a vzdělávání lidí s lehkým stupněm mentální retardace. 12. Vzdělávací program škol vzdělávajících žáky s lehkým stupněm mentální retardace, pojetí jednotlivých vyučovacích předmětů s přihlédnutím k uplatnění absolventa. 13. Vymezení středně těžkého, těžkého a hlubokého stupně mentální retardace. 14. Možnosti výchovy a vzdělávání lidí se středně těžkým stupněm mentální retardace. 15. Předměty na jednotlivých stupních pomocné školy (základní škole speciální), význam jednotlivých předmětů pro žáky pomocných škol (základních škol speciálních). 16. Možnosti výchovy a vzdělávání lidí s těžkým až hlubokým stupněm mentální retardace. 17. Podmínky pro osvobození žáka od povinné školní docházky, principy poznávání okolního světa u žáků osvobozených od povinné školní docházky, složky výchovy a vzdělávání u těchto žáků,. 18. Individuální výchovně vzdělávací program IVVP (osoby participující na tvorbě IVVP, analýza východisek pro tvorbu IVVP,určení cílů IVVP, metod IVVP, hodnocení jeho plnění, role vychovatele při tvorbě, plnění a hodnocení IVVP). 19. Komunikace s lidmi s těžkým a hlubokým stupněm mentální retardace. 20. Funkce volného času,volnočasové aktivity osob s mentálním postižením. 21. Specifika plánování volnočasových aktivit podle stupně postižení. 22. Naplňování formativně výchovné funkce volného času při konkrétní aktivitě (dle seminární práce). 23. Možnosti integrace, resp. inkluze osob s mentálním postižením při volnočasových aktivitách. 24. Význam celoživotního učení pro lidi se sníženými rozumovými schopnostmi. 25. Etika v přístupu k lidem se sníženými rozumovými schopnostmi a k jejich blízkým. 26. Syndrom BURN OUT u pomáhajících profesí se zřetelem na podmínky edukačního procesu osob se sníženými rozumovými schopnostmi. 27. Sociální služby o osoby s mentálním postižením (druhy služeb, subjekty poskytující služby) 28. Ústavní sociální péče o osoby s mentálním postižením (druhy ústavů, rozsah poskytované péče, podmínky přijetí) 29. Rozdíly mezi sociální službami neústavního charakteru a ústavní sociální péčí
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007.