UZAJ2050 Funkční syntax

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D.
Rozvrh
Út 13:20–14:55 G31
Předpoklady
! AJ12102 Úvod do funkční syntaxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz zkoumá fungování jazyka v aktu sdlení. Vnuje zvláštní pozornost syntaktickým a sémantickým funkcím jazykových jednotek a roli kontextu v komunikaci. Seznamuje studenty s nástroji interpretace psaných a mluvených text a s významem funkní interpretace textu v pekladatelské praxi. Kurz je úvodem do teorie funkní vtné perspektivy v pojetí Jana Firbase a do nkterých alternativních pístup k informaní struktue jazyka. Pro ilustraci psobení faktor funkní vtné perspektivy se v kurzu analyzují paralelní anglické a eské texty. Základem hodnocení je (1) test z funkní analýzy, (2) seminární prezentace nkterého z pístup k funkní analýze a (3) seminární práce interpretace paralelního anglického a eského textu.
Osnova
  • Syllabus (topics and activities): 1. Approaches to the study of Information Structure 2. The position of functional syntax in linguistic theory 3. The syntactic structure of English and Czech/Slovak sentences 4. The theory of functional sentence perspective 5. FSP and translation 6. The distribution of communicative dynamism 7. Factors of FSP 8. Word order 9. The immediately relevant context 10. Dynamic semantic scales The presentation scale and the quality scale Foundation and core of a message 11. FSP functions Theme Proper, Diatheme, Transition Proper, Transition, Rheme, Rheme Proper 12. The FSP of questions, negative sentences and commands 13. Exercises in syntactic and FSP analysis 1-5 (during the whole semester) 14. Students' presentations of various approaches to Information Structure 15. Course test and test analysis 16. Final assignment guidelines
Literatura
  • FIRBAS, Jan. Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, xv, 239. ISBN 0521373085. info
  • SGALL, Petr, Jarmila PANEVOVÁ a Eva HAJIČOVÁ. The meaning of the sentence in its semantic and pragmatic aspects. Vyd. 1. Prague: Academia, 1986, ix, 353. info
  • CHAFE, Wallace L. Discourse, consciousness, and time : the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press, 1994, xiii, 327. ISBN 0226100545. info
  • QUIRK, Randolph. A comprehensive grammar of the English language. Edited by David Crystal. London: Longman, 1985, x, 1779. ISBN 9780582517349. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
Metody hodnocení
Assessment is based on (1) a test in functional analysis, (2) an in-class presentation of a selected approach to functional analysis, and (3) a final assignment, i.e., an interpretation of a parallel English and Czech text. Základem hodnocení je (1) test z funkní analýzy, (2) seminární prezentace nkterého z pístup k funkní analýze a (3) seminární práce interpretace paralelního anglického a eského textu.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/UZAJ2050