VH_708 Igor Stravinskij a problematika neoklasicismu

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D. (přednášející), prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 J21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je jednak popis vývoje Stravinského tvorby z hlediska chronologického (tradiční rozdělení do jednotlivých období: ruské, neoklasicistní a seriální), zejména však postižení základních prvků skladatelova stylu (ty jsou uvedeny v tematických okruzích), a to bez ohledu na lineární vývoj. Zvláštní pozornost bude věnována neoklasicismu, a to z hlediska stylového i filosofického. V rámci tohoto stylu budou provedeny sondy do tvorby jiných skladatelů (Hindemith, Martinů aj.), ale též do oblasti výtvarného umění a literatury. Předmětem analýz bude zjistit, jak se jednotlivé tvůrčí individuality vyrovnávají s obecnými principy a kompozičními technikami uvedeného směru. Bude rovněž poukázáno na různá pojetí pojmu "neoklasicismus" v odborné literatuře. Jednotlivé jevy budou dokumentovány na hudebních ukázkách, které jsou orientačně uvedeny v tematických okruzích.
Osnova
  • Osnova a literatura: 1. Úvod: přehled života a díla, loci communes skladatelova stylu 2. Ruské kořeny: inspirace Puškinem a Čajkovským; tematika, pohádka (Pták Ohnivák, Slavík, Mavra) 3. Barva: východiska a proměny instrumentace (Petruška) 4. Rytmika a melodika: řečové prvky v rytmu, folklorní a liturgické podněty (Svatba) 5. Pohyb: antiromantické pojetí tance, vztah rytmu a choreografie (Symphony in Three Movements, Danses Concertantes, Orfeus, Agon) 6. Rituál: styčné body s expresionismem (Svěcení jara) 7. Antiwagnerovské - epické divadlo: nové výrazové prostředky pro zobrazení lidské tragédie (Příběh vojáka) 8. Neoklasicismus: historické vymezení pojmu, hlavní znaky a představitelé (Pulcinella) 9. Filosofická východiska pro neoklasicismus: tradice a tradicionalismus, tradice a experiment, princip hry (Hindemith: Malíř Mathis, Ludus tonalis; Stravinskij: Hra v karty) 10. Metoda práce s modelem: dva principy modelu (Polibek víly, Život prostopášníka) 11. Bachovské inspirace: neoklasicistní pojetí koncertu a concerta grossa (Houslový koncert, Martinů: Concerto grosso) 12. Mýtus: antické inspirace (Oedipus rex, Persefona, Apollon Musagètes) 13. Serialismus: Stravinskij a "druhá vídeňská škola" - shody a odlišnosti (Tři písně na japonskou lyriku, Kantáta, Threni, Monumentum pro Gesualdo da Venosa) 14. Duchovní hudba: polarita církevní a duchovní hudby (Žalmová symfonie, Mše, Canticum sacrum, Requiem canticles) STUDIJNÍ LITERATURA: Craft, Robert: Igor Stravinskij. Deník ze společných cest. Editio Supraphon, Praha 1968. Druskin, Michail Semjonovič: Igor Stravinskij. Osobnost, dílo, názory. Editio Supraphon, Praha 1981. Stravinskij, Igor: Hudební poetika. Arbor vitae, Praha 2005. Stravinskij, Igor: Kronika mého života. Orbis, Praha 1937. Stravinskij, Igor: Rozhovory s Robertem Craftem. Editio Supraphon, Praha-Bratislava 1967. Piňos, Alois - Štědroň, Miloš: Prvky banality a jejich ironizace v soudobé hudbě. Opus musicum, r. 3, č. 2, str. 49-54, 1971. Mihule, Jaroslav: Martinů. Osud skladatele. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, Praha 2002. Pečman, Rudolf: Bohuslav Martinů a stará hudba. Opus musicum, r. 34, č. 5, str. 31-34. Brno 2002. (Další literatura bude doporučena během výuky.)
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010, jaro 2013, podzim 2015.