FF:FJ0B617 Franc. poezie po 2. sv. válce - Informace o předmětu
FJ0B617 Přehled francouzské poezie od konce 2. světové války do současnosti.
Filozofická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Univ.-Prof. Dr. Anna Pospěch Durnová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková - Rozvrh
- Po 15:00–16:35 B23
- Předpoklady
- FJIA022 Francouzská literatura III
studenti francouzštiny od 6. semestru studia - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Jazyk poezie mi vždy připadal být tím, který nejlépe vystihuje náš život ve všech jeho úrovních () Jako konstelace dlící blízko nás, v otevřených rukou, v otevřené knize. Jak naznačuje citát současného francouzského básníka Philippa Jaccotteta, zaměří se seminář Přehled francouzské poezie od konce 2. světové války do současnosti na specifické rysy básnického jazyka. Co tedy po té, co doslova odzvonilo rýmu či pevným útvarům poezie, můžeme za poezii vůbec považovat? Co utváří tuto konstelaci? Předmět si rozhodně neklade nároky na zodpovězení této složité otázky. Pomocí analýz básnických textů autorů jakými jsou např. Herni Michaux, Raymond Queneau, Francis Ponge, André du Bouchet, Yves Bonnefoy, Réné Char, Eugène Guillévic a v neposlední řade již zmíněný Philippe Jaccottet budeme společně hledat odpovědi nejen na otázku specifik francouzské poezie druhé poloviny dvacátého století, nýbrž i na další, básníky formulované problémy, představy a obrazy. Poezie je sice doménou, která má svá pravidla, nicméně metafory, příměry a obrazy, jež se v básních objevují, lze často vysvětlit různými způsoby. Seminář by tedy měl jednak přispět ke schopnosti rozebrat báseň z hlediska požadavků literární teorie, stejně tak by měl studentům umožnit osvojit si prezentaci a argumentaci vlastních interpretací textů.
- Osnova
- Osnova: 1. La nouvelle poésie française – (Combe, Meschonnic) – moje (19.2. 2007, 26.2. 2007) Mallarme: Après midi d un faune Text Magazíne littéraire „Nouvelle poésie française“ 2. Langage: entrée le jeu et l identité: Michaux, Queneau, Prévert, Char, Guillévic Michaux (5.3. 2007) Queneau (19 .3. 2007) Prévert ? (26 . 3. 2007) Char & Guillévic (2.4. 2007) 3. A l encontre du silence: Ponge, du Bouchet, Ponge & du Bouchet ( 16.4. 2007) 4. poete et traduction: Bonnefoy, Jaccottet Bonnefoy (30.4. 2007) Jaccottet (7.5. 2007) 5. „poète perplexe“: quel sens et la nécessité de la poésie aujourd hui? Maulpoix; Déguy (14. 5. 2007)
- Metody hodnocení
- požadavky ke kolokviu: 1. aktivní účast na semináři 2. Analýza zvoleného textu ústní /písemná forma
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2007/FJ0B617