PBSNPB1 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání III

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 11:40–13:15 B32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Doporučuje se absolvování předmětů ICT ve vzdělávání I a II (či jiný obdobný předmět), není to však nutnou podmínkou. Studenti, kteří budou mít absolvovány předměty ICT ve vzdělávání I a II na našem ústavu budou mít přednost při zápisu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na problematiku využití multimediálních výukových programů ve vzdělávání. Multimediální programy jsou nahlíženy v obecné rovině nejen jako výukové pomůcky či prostředky ve škole, ale i v jiných formách vzdělávání a učení. Východiskem pro úvahy o možnostech (a omezeních) využití těchto moderních pomůcek je zejména evaluace jednotlivých multimediálních programů. Studenti používají v rámci svých seminárních projektů různých evaluačních technik, aby dokázali co nejpřesněji identifikovat vlastnosti daného výukového programu. Sekundárním cílem je pak zpřesňování a rozvoj evaluačních technik.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška a seminář ukončeno zápočtem
Informace učitele
ADELSBERGER, H., H., COLLIS, B., PAWLOWSKI, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. BAUMGARTNER, P., PAYR, S. Lernen mit Software. Innsbruck, Wien, München 1999. GRIMUS, Margerete. eLearning eTeaching eDucation. Ein Aspekt einer neuen Lernkultur. Brno Wien: Paido, 2003. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. HENDRICKS, W. Neue Medien in der Sekundarstufe I und II: Didaktik, Unterrichtspraxis. Berlin 2000. HLADIŠ, Petr. Knihovna volně šiřitelných výukových programů. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta informatiky, 2001. Diplomová práce. KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. MAREŠ, Jan, ČIŽINSKÝ, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. SKALKOVÁ, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. ZOUNEK, Jiří. Multimédia a škola. Pomáhají multimédia při výuce? Computer, 2001, roč. 8, č. 23, s. 6 - 8. ZOUNEK, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno 2002. s. 61-73. PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýza edukačního média. Brno: Paido, 1998. HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii I. [cit. 2000-09-08]. Dostupný z: . HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii II. [cit. 2000-09-11]. Dostupný z: . HLADIŠ, Petr. Jak poznáme dobrý výukový program? [cit. 2000-11-27]. Dostupný z: .
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Tento předmět byl do minulého akademického roku vypisován pod názvem Multimediální výukové programy. Od letošního akademického roku už bude vypisován pouze pod současným názvem. Změna názvu souvisí s koncepční změnou výuky předmětů týkajících se ICT .
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2008.