FF:PB22JA30 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
PB22JA30 Pedagogická diagnostika
Filozofická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- St 13:20–14:55 C11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/45 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem disciplíny je seznámit studenty s teorií i praxí edukativní diagnostiky. Budeme se opírat o poznatky pedagogické metodologie. Semináře budou zaměřeny na rozbor typických výchovných situací a na využití prostředků diagnostiky při jejich řešení, včetně interpretace získaných dat. Na přednáškách se budeme zabývat chápáním pedagogické diagnostiky, jejím vymezením, druhy diagnóz. Zvláštní pozornost se soustředí na hodnocení a kvalitativní přístupy v pedagogické diagnostice (jeho vývoj, koncepce školského hodnocení, podstata školského hodnocení). Dále bude rozebráno měření a kvantitativní přístupy v pedagogické diagnostice (škály a škálování, druhy škál, požadavky na jejich konstrukci). Budou objasněny metody pedagogické diagnostiky. Soustředíme se na klasifikaci těchto metod. Zmíníme pozorování (jeho druhy a předmět, organizaci a vlastnosti), explorační metody (jejich vlastnosti), dotazník (jeho vlastnosti), didaktické testy (druhy didaktických testů, druhy testových úloh, vlastnosti standardizovaných didaktických testů) a metody zkoušení žáků (kritika tradičních metod zkoušení, druhy tradičních zkoušek a jejich vlastnosti). Neopomeneme diagnostiku vyučovacího a výchovného stylu učitele, diagnostiku příčin neprospěchu žáka, diagnostiku vztahů a výchovné situace ve třídě, diagnostiku rodiny, školní zralost a roli speciální diagnostiky.
- Literatura
- Ingenkamp, K.. Diagnostik in der Schule. Beitraege zu Schluesselfragen der Schuelerbeurteilung. Weinheim: Beltz 1989
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- ČÍHALOVÁ, Eva a Ivo MAYER. Klasifikace a slovní hodnocení :zkušenosti z praxe na ZŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 63 s. ISBN 80-901954-6-6. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Hodnocení žáků. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996, s. 57-61. Učební texty 8. ISBN 80-210-1308-7. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
- HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
- HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 232 s. ISBN 8004234879. URL info
- MUŽIĆ, Vladimír. Testy vědomostí. Translated by Vladimír Togner. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. URL info
- Metody hodnocení
- Forma: přednáška, seminář Podmínky pro získání kreditu: seminární práce, zkouška.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/PB22JA30