FF:PG22A44 Soc. vzdělání a školy - Informace o předmětu
PG22A44 Sociologie výchovy, vzdělání a školy
Filozofická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Čt 13:20–14:55 C11
- Předpoklady
- PG11A16 Základy sociologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Přednášky a semináře zprostředkovávají základní pohledy na vzájemný vztah mezi společností a výchovou a na konkrétní témata, jež sociologii výchovy zajímají v rámci fungování školy a dalších výchovných a vzdělávacích institucí. Vysvětlují nejdůležitější sociologické přístupy ke zkoumání fenoménu výchovy, vzdělání a školy: strukturalistický (konsenzuální a konfliktní) a interpretativní (interakcionistický, etnometodologický a fenomenologický).
- Osnova
- (1) Sociologie výchovy jako vědní obor, úvod do kurzu (Seznámení s programem kurzu, systém studia, podmínky pro získání kreditů, zadání seminárních prací, přehled studijní literatury. Vymezení sociologie výchovy na pozadí sociologie a pedagogiky, sociologický a pedagogický pohled na výchovu, vzdělání a školu, multiparadigmatická a stochastická podstata těchto pohledů.) (2) Vývoj sociologie výchovy a její současná témata, způsoby výzkumu v sociologii výchovy (Sociologie výchovy a její témata, sociální pedagogika a sociální práce a jejich témata, výchova a vzdělávání v rámci sociální struktury a možnosti jejich výzkumů na makro, mezo a mikro úrovni.) (HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Zamyšlení nad českou sociologií výchovy, vzdělávání a mládeže v 90. letech. Sociologický časopis, č. 1, 2000, s. 87 – 96.) (HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002, 1. kapitola, s. 11 – 24.) (RABUŠICOVÁ, M. Sociologie výchovy: přehlédnutí anglo-amerických monografií. Pedagogika, č. 2, 2002, s. 182 – 194.) (GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy. Její vznik, vývoj a problematika. Praha: SPN, 1967, kap. 3. – 5., s. 32 – 110.) rozšiřující četba (3) Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání (Emile Durkheim, Karel Marx, Max Weber) (SAHA, L. J., ZUBRZYCKI, J. Classical Sociological Theories of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 11 – 21. ) (DURKHEIM, Emile. On Education and Society. In: Karabel, J., Halsey, A. H. (eds.): Power and Ideology in Education. NY, Oxford: Oxford University Press, 1977, s. 92 – 105.) rozšiřující četba (4) Současné sociologické teorie o výchově a o vzdělávání a směry sociologie výchovy (Teorie funkcionalismu, teorie utilitarismu, teorie konfliktu, teorie interakcionismu, dále kritický přístup, feministický přístup, poststrukturalismus, hermeneutika, marxismus, fenomenologie a existencialismus, postmodernismus, reprodukční teorie, teorie rezistence.) (TURNER, J. H., MITCHELL, D. E. Contemporary Sociological Theories of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 21 – 29.) (WEINER, Gaby. Feminism and Education. In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 144 – 153.) rozšiřující četba (GIROUX, Henry. Crossing the Boundaries of Educational Discourse: Modernism, Postmodernism, and Feminism. In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 113– 130.) rozšiřující četba (5) Škola jako sociální systém (Škola jako organizace a instituce, charakteristiky školy jako byrokratické instituce podle Maxe Webera a Davida Goslina.) (PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, kap. 10: Škola: instituce pro řízenou edukaci, s. 395 - 427.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 9: Škola jako organizace, s. 93 - 101.) (ERICKSON, F. Schools as Sociocultural Systems. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 356 – 361.) (MORTIMORE, Peter. Can Effective Schools Compensate for Society? In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 478 – 487.) rozšiřující četba (BENAVOT, A. Institutional Approach to the Study of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 340 – 345.) rozšiřující četba (6) Školní procesy (Teorie skupin, teorie symbolického interakcionismu, socializace, interakce a komunikace ve škole, školní třída jako malá sociální skupina, skryté kurikulum.) (ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda, Vydavateĺstvo Slovenskej Akadémie Vied, 1998, kap. 4.2.: Socializácia v škole, s. 146 – 173.) (GRECMANOVÁ, Helena. K poznatkům o vyučovacím klimatu. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, Studia Paedagogica, U 9, 2004. Brno: Masarykova univerzita, s. 37 – 45.) (7) Učitelé ve škole a ve společnosti – pohledy sociologie výchovy (Teorie rolí a rolových konfliktů, role a status učitele ve škole, obraz o učitelích ve sdělovacích prostředcích, mikrointerpretativní přístupy, školní etnografie P. Woodse.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 8: Školní status a role, s. 77 – 92.) (WOODS, Peter. Inside Schools, Ethnography in Educational Research. London: Routledge, 1991, kap. 1 a 2: Ethnography and the teacher, Beginning research, s. 1 – 32.) (8) Děti a mladí lidé ve škole – pohledy sociologie výchovy (Teorie kognitivní sociální psychologie – Pygmalion efekt, efekt sebepotvrzující předpovědi, školní úspěšnost, role dítěte a dospívajícího ve škole a v sociální skupině, sociometrie) (RENDL, Miroslav, ŠKALOUDOVÁ, Alena. Proměny „žákovství“ v pražských školách. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, Studia Paedagogica, U 9, 2004. Brno: Masarykova univerzita, s. 17 – 35.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 6: Dítě a dospívající a sociální skupina, s. 57 – 65.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 8: Školní status a role, s. 77 – 92.) (9) Rodina, škola a vzdělání – pohledy sociologie výchovy (Teorie a výzkumy rovnosti vzdělávacích a životních příležitostí: koncepce kulturního kapitálu Pierra Bourdieu, jazykového deficitu Basila Bernsteina a další teorie) (MATĚJŮ, Petr, STRAKOVÁ, Jana. The role of the family and the school in the reproduction of educational inequalities in the post-communist Czech republic. British Journal of Sociology of Education, Vol. 26, No. 1, February 2005.) (MATĚJŮ, Petr, ŘEHÁKOVÁ, Blanka. Úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací. Sociologický časopis, XXVIII, 5/1992, s. 613 – 633.) (RABUŠICOVÁ, Milada. Otázky rovnosti a nerovnosti vzdělávacích příležitostí. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, I 26, 1992, s. 59 - 70.) (RABUŠICOVÁ, Milada. Školní úspěšnost žáka v kontextu vzdělanostních nerovností. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, U 1, 1996, s. 7 - 20.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 10: Rovnost příležitostí ve výchově, vzdělání a v životě, s. 102 - 106.) (PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, část kap. 4: Žák: subjekt edukace, s.101 - 131.) (HARKER, Richard. Bourdieu – Education and Reproduction. In: Harker, Richard et al. (eds.). An Introduction to the Work of Pierre Bourdieu. The Practice of Theory. London: Macmillan, 1990, s. 87 – 105.) rozšiřující četba (BERNSTEIN, Basil. Social Class, Language and Socialisation. In: Karabel, J., Halsey, A. H. (eds.): Power and Ideology in Education. NY, Oxford: Oxford University Press, 1977, s. 473 – 485.) rozšiřující četba (Disertační práce PdF Olomouc: O Bernsteinovi (kap. 4., 5.) (10) Vzdělávací politika a sociální změna – proces stratifikace a sociální mobilita (Vzdělání jako prostředek sociální mobility, princip meritokracie, výzkumy sociální stratifikace) (MATĚJŮ, Petr. Kdo získal a kdo ztratil v socialistické redistribuci. Sociologický časopis, č. 1, roč. 27, 1991.) (MATĚJŮ, Petr. Vzdělanostní stratifikace v Československu v komparativní perspektivě. K úloze sociálních, kulturních a ekonomických zdrojů vzdělanostních nerovností v Československu, Maďarsku a Holandsku. Sociologický časopis, XXVII, 3/1991, s. 319 – 343.) (Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Praha: Academia, 1998, kap. 7: Sociální mobilita a změny v životních šancích, s.156 - 181.) (BROWN, Phillip, LAUDER, Hugh. Education, Economy and Social Change. In: International Studies in Sociology of Education, Vol. 1. London: Triangle Books, 1991, s. 3 – 23.) rozšiřující četba
- Literatura
- ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
- RABUŠICOVÁ, Milada a Milan POL. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815. info
- HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
- ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
- GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
- GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. info
- BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář Podmínky pro získání kreditů: písemný test uprostřed semestru, seminární práce, ústní zkouška
- Informace učitele
- Doporučená literatura ke zkoušce: (+ texty k průběžnému studiu v semestru) ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. Praha, 1989. BLÁHA, Inocenc Arnošt. Sociologie dětství. Brno, 1946. GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy. Její vznik, vývoj a problematika. Praha: SPN, 1967. GALLA, Karel. Sociologie výchovy, její vývoj a problémy. Praha: SPN, 1986. GIDDENS, Anthony. Sociologie. (kapitola 15, Vzdělání). Praha: Argo, 1999. GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. HÁJEK, František. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: SPN, 1975. HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ, M., PROKOP, Jiří. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 1993. HAVLÍK, Radomír, HALÁSZOVÁ, V., M., PROKOP, Jiří. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1996. HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ONDREJKOVIČ, Peter. Sociologické aspekty výchovy a vzdělávání mládeže. Pedagogická revue, č. 4, 1990. ONDREJKOVIČ, Peter. Štúdie zo sociológie výchovy. Teoretické základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: IUVENTA, 1994. ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda, 1998. ONDREJKOVIČ, Peter. Socializácia v sociologii výchovy. Bratislava: VEDA, 2004. ISBN 80-224-0781-X RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991. RABUŠICOVÁ, Milada, POL, Milan. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1), (2). Pedagogika, č. 1, 2, 1996. RABUŠICOVÁ, Milada. Sociologie výchovy: přehlédnutí anglo-amerických monografií. Pedagogika, č. 2, 2002. RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ, Klára, TRNKOVÁ, Kateřina, ČIHÁČEK, Vlastimil. Rodina a (versus) škola. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 176. ISBN 80–210–3598–6 RABUŠICOVÁ, Milada. Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy (shrnutí některých výsledků z výzkumného projektu). Pedagogika, roč. LIV, 2004, č. 4, s. 326-341. ISSN 0031–3815 ŠÍMA, Jaroslav. Sociologie výchovy. Praha: Česká grafická unie, 1938. Sociologický slovník. Praha: SLON, 1996. Velký sociologický slovník. Praha: Univerzita Karlova, Vydavatelství Karolinum, 1996. VESELÝ, Arnošt. Společnost vědění jako teoretický koncept. Sociologický časopis, č. 4, roč. 40, 2004, s. 433. Vzdělání a sociální spravedlnost v zemích OECD. Praha: ÚIV, 1997.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/PG22A44