PG22A44 Sociologie výchovy, vzdělání a školy

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Čt 13:20–14:55 C11
Předpoklady
PG11A16 Základy sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky a semináře zprostředkovávají základní pohledy na vzájemný vztah mezi společností a výchovou a na konkrétní témata, jež sociologii výchovy zajímají v rámci fungování školy a dalších výchovných a vzdělávacích institucí. Vysvětlují nejdůležitější sociologické přístupy ke zkoumání fenoménu výchovy, vzdělání a školy: strukturalistický (konsenzuální a konfliktní) a interpretativní (interakcionistický, etnometodologický a fenomenologický).
Osnova
  • (1) Sociologie výchovy jako vědní obor, úvod do kurzu (Seznámení s programem kurzu, systém studia, podmínky pro získání kreditů, zadání seminárních prací, přehled studijní literatury. Vymezení sociologie výchovy na pozadí sociologie a pedagogiky, sociologický a pedagogický pohled na výchovu, vzdělání a školu, multiparadigmatická a stochastická podstata těchto pohledů.) (2) Vývoj sociologie výchovy a její současná témata, způsoby výzkumu v sociologii výchovy (Sociologie výchovy a její témata, sociální pedagogika a sociální práce a jejich témata, výchova a vzdělávání v rámci sociální struktury a možnosti jejich výzkumů na makro, mezo a mikro úrovni.) (HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Zamyšlení nad českou sociologií výchovy, vzdělávání a mládeže v 90. letech. Sociologický časopis, č. 1, 2000, s. 87 – 96.) (HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002, 1. kapitola, s. 11 – 24.) (RABUŠICOVÁ, M. Sociologie výchovy: přehlédnutí anglo-amerických monografií. Pedagogika, č. 2, 2002, s. 182 – 194.) (GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy. Její vznik, vývoj a problematika. Praha: SPN, 1967, kap. 3. – 5., s. 32 – 110.) rozšiřující četba (3) Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání (Emile Durkheim, Karel Marx, Max Weber) (SAHA, L. J., ZUBRZYCKI, J. Classical Sociological Theories of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 11 – 21. ) (DURKHEIM, Emile. On Education and Society. In: Karabel, J., Halsey, A. H. (eds.): Power and Ideology in Education. NY, Oxford: Oxford University Press, 1977, s. 92 – 105.) rozšiřující četba (4) Současné sociologické teorie o výchově a o vzdělávání a směry sociologie výchovy (Teorie funkcionalismu, teorie utilitarismu, teorie konfliktu, teorie interakcionismu, dále kritický přístup, feministický přístup, poststrukturalismus, hermeneutika, marxismus, fenomenologie a existencialismus, postmodernismus, reprodukční teorie, teorie rezistence.) (TURNER, J. H., MITCHELL, D. E. Contemporary Sociological Theories of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 21 – 29.) (WEINER, Gaby. Feminism and Education. In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 144 – 153.) rozšiřující četba (GIROUX, Henry. Crossing the Boundaries of Educational Discourse: Modernism, Postmodernism, and Feminism. In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 113– 130.) rozšiřující četba (5) Škola jako sociální systém (Škola jako organizace a instituce, charakteristiky školy jako byrokratické instituce podle Maxe Webera a Davida Goslina.) (PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, kap. 10: Škola: instituce pro řízenou edukaci, s. 395 - 427.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 9: Škola jako organizace, s. 93 - 101.) (ERICKSON, F. Schools as Sociocultural Systems. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 356 – 361.) (MORTIMORE, Peter. Can Effective Schools Compensate for Society? In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 478 – 487.) rozšiřující četba (BENAVOT, A. Institutional Approach to the Study of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 340 – 345.) rozšiřující četba (6) Školní procesy (Teorie skupin, teorie symbolického interakcionismu, socializace, interakce a komunikace ve škole, školní třída jako malá sociální skupina, skryté kurikulum.) (ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda, Vydavateĺstvo Slovenskej Akadémie Vied, 1998, kap. 4.2.: Socializácia v škole, s. 146 – 173.) (GRECMANOVÁ, Helena. K poznatkům o vyučovacím klimatu. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, Studia Paedagogica, U 9, 2004. Brno: Masarykova univerzita, s. 37 – 45.) (7) Učitelé ve škole a ve společnosti – pohledy sociologie výchovy (Teorie rolí a rolových konfliktů, role a status učitele ve škole, obraz o učitelích ve sdělovacích prostředcích, mikrointerpretativní přístupy, školní etnografie P. Woodse.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 8: Školní status a role, s. 77 – 92.) (WOODS, Peter. Inside Schools, Ethnography in Educational Research. London: Routledge, 1991, kap. 1 a 2: Ethnography and the teacher, Beginning research, s. 1 – 32.) (8) Děti a mladí lidé ve škole – pohledy sociologie výchovy (Teorie kognitivní sociální psychologie – Pygmalion efekt, efekt sebepotvrzující předpovědi, školní úspěšnost, role dítěte a dospívajícího ve škole a v sociální skupině, sociometrie) (RENDL, Miroslav, ŠKALOUDOVÁ, Alena. Proměny „žákovství“ v pražských školách. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, Studia Paedagogica, U 9, 2004. Brno: Masarykova univerzita, s. 17 – 35.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 6: Dítě a dospívající a sociální skupina, s. 57 – 65.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 8: Školní status a role, s. 77 – 92.) (9) Rodina, škola a vzdělání – pohledy sociologie výchovy (Teorie a výzkumy rovnosti vzdělávacích a životních příležitostí: koncepce kulturního kapitálu Pierra Bourdieu, jazykového deficitu Basila Bernsteina a další teorie) (MATĚJŮ, Petr, STRAKOVÁ, Jana. The role of the family and the school in the reproduction of educational inequalities in the post-communist Czech republic. British Journal of Sociology of Education, Vol. 26, No. 1, February 2005.) (MATĚJŮ, Petr, ŘEHÁKOVÁ, Blanka. Úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací. Sociologický časopis, XXVIII, 5/1992, s. 613 – 633.) (RABUŠICOVÁ, Milada. Otázky rovnosti a nerovnosti vzdělávacích příležitostí. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, I 26, 1992, s. 59 - 70.) (RABUŠICOVÁ, Milada. Školní úspěšnost žáka v kontextu vzdělanostních nerovností. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, U 1, 1996, s. 7 - 20.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 10: Rovnost příležitostí ve výchově, vzdělání a v životě, s. 102 - 106.) (PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, část kap. 4: Žák: subjekt edukace, s.101 - 131.) (HARKER, Richard. Bourdieu – Education and Reproduction. In: Harker, Richard et al. (eds.). An Introduction to the Work of Pierre Bourdieu. The Practice of Theory. London: Macmillan, 1990, s. 87 – 105.) rozšiřující četba (BERNSTEIN, Basil. Social Class, Language and Socialisation. In: Karabel, J., Halsey, A. H. (eds.): Power and Ideology in Education. NY, Oxford: Oxford University Press, 1977, s. 473 – 485.) rozšiřující četba (Disertační práce PdF Olomouc: O Bernsteinovi (kap. 4., 5.) (10) Vzdělávací politika a sociální změna – proces stratifikace a sociální mobilita (Vzdělání jako prostředek sociální mobility, princip meritokracie, výzkumy sociální stratifikace) (MATĚJŮ, Petr. Kdo získal a kdo ztratil v socialistické redistribuci. Sociologický časopis, č. 1, roč. 27, 1991.) (MATĚJŮ, Petr. Vzdělanostní stratifikace v Československu v komparativní perspektivě. K úloze sociálních, kulturních a ekonomických zdrojů vzdělanostních nerovností v Československu, Maďarsku a Holandsku. Sociologický časopis, XXVII, 3/1991, s. 319 – 343.) (Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Praha: Academia, 1998, kap. 7: Sociální mobilita a změny v životních šancích, s.156 - 181.) (BROWN, Phillip, LAUDER, Hugh. Education, Economy and Social Change. In: International Studies in Sociology of Education, Vol. 1. London: Triangle Books, 1991, s. 3 – 23.) rozšiřující četba
Literatura
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Milan POL. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815. info
  • HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
  • GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář Podmínky pro získání kreditů: písemný test uprostřed semestru, seminární práce, ústní zkouška
Informace učitele
Doporučená literatura ke zkoušce: (+ texty k průběžnému studiu v semestru) ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. Praha, 1989. BLÁHA, Inocenc Arnošt. Sociologie dětství. Brno, 1946. GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy. Její vznik, vývoj a problematika. Praha: SPN, 1967. GALLA, Karel. Sociologie výchovy, její vývoj a problémy. Praha: SPN, 1986. GIDDENS, Anthony. Sociologie. (kapitola 15, Vzdělání). Praha: Argo, 1999. GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. HÁJEK, František. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: SPN, 1975. HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ, M., PROKOP, Jiří. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 1993. HAVLÍK, Radomír, HALÁSZOVÁ, V., M., PROKOP, Jiří. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1996. HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ONDREJKOVIČ, Peter. Sociologické aspekty výchovy a vzdělávání mládeže. Pedagogická revue, č. 4, 1990. ONDREJKOVIČ, Peter. Štúdie zo sociológie výchovy. Teoretické základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: IUVENTA, 1994. ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda, 1998. ONDREJKOVIČ, Peter. Socializácia v sociologii výchovy. Bratislava: VEDA, 2004. ISBN 80-224-0781-X RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991. RABUŠICOVÁ, Milada, POL, Milan. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1), (2). Pedagogika, č. 1, 2, 1996. RABUŠICOVÁ, Milada. Sociologie výchovy: přehlédnutí anglo-amerických monografií. Pedagogika, č. 2, 2002. RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ, Klára, TRNKOVÁ, Kateřina, ČIHÁČEK, Vlastimil. Rodina a (versus) škola. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 176. ISBN 80–210–3598–6 RABUŠICOVÁ, Milada. Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy (shrnutí některých výsledků z výzkumného projektu). Pedagogika, roč. LIV, 2004, č. 4, s. 326-341. ISSN 0031–3815 ŠÍMA, Jaroslav. Sociologie výchovy. Praha: Česká grafická unie, 1938. Sociologický slovník. Praha: SLON, 1996. Velký sociologický slovník. Praha: Univerzita Karlova, Vydavatelství Karolinum, 1996. VESELÝ, Arnošt. Společnost vědění jako teoretický koncept. Sociologický časopis, č. 4, roč. 40, 2004, s. 433. Vzdělání a sociální spravedlnost v zemích OECD. Praha: ÚIV, 1997.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.