PG22B41 Pedagogická diagnostika

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 15:00–16:35 B31
Předpoklady
Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je rozebrání teorie a praxe edukativní diagnostiky.
Na konci kurzu student porozumí různým uchopením pedagogické diagnostiky, jejím vymezením;
rozezná různé druhy diagnóz;
porozumí kvalitativnímu přístupu v pedagogické diagnostice (osvojí si jeho vývoj, porozumí koncepcím školského hodnocení, podstatě školského hodnocení);
porozumí smyslu diagnostickému měření ve vzdělávání a porozumí kvantitativním přístupům v pedagogické diagnostice (dokáže pracovat se škálami a škálováním, druhy škál, osvojí si požadavky na jejich konstrukci);
osvojí si metody pedagogické diagnostiky. Rozezná (orientačně) dítě zralé pro školní docházku;
zvolí vhodné diagnostické prostředky v typických výchovných situacích;
analyzuje a interpretuje data získaná metodami pedagogické diagnostiky.
Osnova
  • Pojmy diagnostika, diagnostikování, diagnóza.
  • Diagnostikování v oblasti vzdělávání.
  • Pedagogická diagnostika - konstituovaná disciplína v souboru pedagogických věd.
  • Stručná historie pedagogické diagnostiky.
  • Kvalitativní přístupy v pedagogické diagnostice (jeho vývoj, koncepce školského hodnocení, podstata školského hodnocení).
  • Měření a kvantitativní přístupy v pedagogické diagnostice, pojem "edukometrie".
  • Metody pedagogické diagnostiky a jejich klasifikace.
  • Jednotlivé metody pedagogické diagnostiky: pozorování (jeho druhy a předmět, organizaci a vlastnosti), explorační metody (jejich vlastnosti), dotazník (jeho vlastnosti), didaktické testy (druhy didaktických testů, druhy testových úloh, vlastnosti standardizovaných didaktických testů) a metody zkoušení žáků (kritika tradičních metod zkoušení, druhy tradičních zkoušek a jejich vlastnosti) a další metody.
  • Diagnostika vyučovacího a výchovného stylu učitele a dalších pedagogických pracovníků.
  • Diagnostika příčin neprospěchu žáka.
  • Diagnostiku vztahů a výchovné situace ve třídě.
  • Základy z diagnostiky rodiny ve vztahu k jejím vzdělávacím úkolům
  • Školní zralost.
  • Role speciální diagnostiky.
Literatura
  • Ingenkamp, K.. Diagnostik in der Schule. Beitraege zu Schluesselfragen der Schuelerbeurteilung. Weinheim: Beltz 1989
  • Čadilová, Věra - Žampachová, Zuzana. Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra : (do 7 let). Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN: 978-80-86856-32-2
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 27 s. +. ISBN 80-7183-221-9. info
  • ČÍHALOVÁ, Eva a Ivo MAYER. Klasifikace a slovní hodnocení :zkušenosti z praxe na ZŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 63 s. ISBN 80-901954-6-6. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Hodnocení žáků. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996, s. 57-61. Učební texty 8. ISBN 80-210-1308-7. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
  • HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 232 s. ISBN 8004234879. URL info
  • MUŽIĆ, Vladimír. Testy vědomostí. Translated by Vladimír Togner. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. URL info
Metody hodnocení
Forma: přednáška, seminář. Během semestru je vyžadováno plnění průběžných seminárních úkolů, které se odevzdávají elektronicky v písemné podobě. Prezence je vyžadována v souladu s předpisy MU. Výukové metody: přednášky, diskuse v hodině, samostudium s využitím doporučené literatury, práce s informačními zdroji, kolegiální učení, samostatné ev. skupinové projekty. Využívá se možností elektronického kurzu v ELFu. Závěrečné hodnocení: na základě ověření znalostí písemným testem. Vyjádří-li studenti se speciálními potřebami zájem o ústní ověření znalostí, bude jim vyhověno.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2020.