PG33B61 Pedagogika volného času

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 10:00–11:35 C11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogika volného času Cílem kurzu je seznámit s vymezením a obsahem volnočasových aktivit v jejich historickém i současném kontextu. Porozumění funkcím výchovy ve volném čase, výchovy mimo vyučování, výchovné a vzdělávacími činnosti ve volném čase v českém i mezinárodním kontextu. Koncept animace jako prevence sociálně patologických jevů. Osvojení přehledu o institucionálním zázemí pro výchovu ve volném čase.
Osnova
  • 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času. 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.
  • 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.
  • 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase.
  • 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
  • 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase. Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. 7. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže. 8. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR. 9. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.
  • 15. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.
  • 16. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
Literatura
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
Metody hodnocení
Přednáška, seminář. Podmínky pro získání kreditů: aktivní účast v seminářích, seminární práce, návštěva některého ze zařízení pro volný čas
Informace učitele
Literatura: Pávková, J.,Hájek,B.,Hofbauer,B.,Hrdličková,V.,Pavlíková,A.: Pedagogika volného času. Portál, Praha 1999. Bakalář,E.: Umění odpočívat. Praha, Práce 1978. Bláha, V. a kol.: Výchova mimo vyučování 1. A 2. Praha, SPN 1988,1990. Fountain, S.: Místo na slunci. Praha, Tereza, Arcadia 1994. Hájek, B.: Vybrané právní předpisy pro výchovu mimo vyučování. Díl I. A II. Praha, IDM 1993. Hájek, B.: Vybrané předpisy k činnosti dětí a mládeže. Praha, IDM 1993. Hofbauer, B.: Zařízení volného času dětí a mládež. Praha, IDM 1992. Matoušek, O., Kroftová,A.: Mládež a delikvence, Praha, Portál 1998. Pieper, J.: Volný čas, vzdělání, moudrost. Praha, KA 1992. Spousta, V. a kol.: Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno, MU 1994 Spousta, V. a kol.: Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno. MU 1996. Vážanský, M., Smékal, V.: Základy pedagogiky volného času. Brno, Paido 1995.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2010.