PG51B105 Sociální a pedagogická komunikace II - explorativní seminář

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 11:40–13:15 A33 stara
Předpoklady
absolvování kurzu Sociální a pedagogická komunikace I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je určen absolventům kurzu Sociální a pedagogická komunikace, kteří mají zájem vyzkoušet si terénní sběr nahrávek pedagogické komunikace a jejich analýzu. Kurz je navržen tak, aby jednak rozšířil znalosti studentů z oblasti sociálně pedagogické komunikace, jednak posílil jejich metodologickou erudici.
Osnova
  • 1. Uvedení do kurzu. 2. Kvantitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: příklady realizovaných studií. 3. Kvantitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: výklad a diskuse o metodologii 4. Kvalitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: příklady realizovaných studií. 5. Kvalitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: výklad a diskuse o metodologii 6. Observační studie a její design. Plánování vlastního šetření. 7. Záznam a přepis pedagogické komunikace. 8. Analýza dat ve výzkumu pedagogické komunikace. 9. Práce s empirickým materiálem. 10. Tvorba výzkumné zprávy.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 363 s. ISBN 80-7178-832-5. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 420 s. ISBN 8071699888. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
  • WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Metody hodnocení
Kurz je organizován jako seminář, ve kterém se střídají prezenční lekce se samostatnou prací na vlastním výzkumném projektu. Podmínkou udělení kreditů je prezentace rozpracovaného projektu na semináři a odevzdání hotové výzkumné zprávy na konci kurzu.
Informace učitele
Sociální a pedagogická komunikace II - explorativní seminář jaro 2008 Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. 27.2. Uvedení do kurzu. Systém práce v kurzu, rozprava o zadání seminárních projektů. 5.3. Kvantitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: příklady realizovaných šetření. E-learningová lekce. 12.3. Kvantitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: výklad a diskuse o metodologii. 19.3. Kvalitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: příklady realizovaných šetření. E-learningová lekce. 26.3. Kvalitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: výklad a diskuse o metodologii. 2.4. Observační studie a její design. Definování výzkumných témat a otázek. Volba prostředí pro terénní výzkum. Technologická stránka výzkumu. 9.4. Záznam a přepis pedagogické komunikace. Pravidla pro přepis nahrávek pedagogické komunikace. E-learningová lekce. 16.4. Práce s empirickým materiálem. 23.4. Práce s empirickým materiálem. 30.4. Práce s empirickým materiálem. 7.5. Práce s empirickým materiálem. 14.5. Práce s empirickým materiálem. Sylabus bude dále upřesněn podle témat seminárních projektů. Podmínky k udělení zápočtu: 1) vypracování úkolů z e-learningových lekcí 2) vystoupení s rozpracovaným seminárním projektem 3) odevzdání hotového seminárního projektu 4) aktivní práce na seminářích Zadání seminárních projektů: Každý student pořídí nahrávku pedagogické komunikace v rozsahu 1 vyučovací hodiny, tuto nahrávku přepíše podle dohodnutých pravidel. Tím vznikne korpus přepisů, s nímž se bude v tomto semináři dále pracovat. Dále si každý student zvolí téma či výzkumnou otázku. Z hlediska této otázky či tématu potom bude analyzovat svůj přepis i vybrané přepisy svých kolegů. Rozpracovaný seminární projekt bude prezentovat v semináři (doporučuje se prezentace za použití dostupné techniky) a dostane k němu zpětnou vazbu. Na konci semestru odevzdá hotový seminární projekt. Možná témata seminárních projektů: - Směr komunikace. Komunikační aktivita jednotlivých aktérů (z hlediska genderu, prostorového rozmístění, školní úspěšnosti atd.). - Šum v komunikaci. Nedorozumění v komunikaci a obnovování shody. - Otázky jako základní kámen výukového dialogu: typy učitelských otázek, žákovské odpovědi na ně. - Komunikační aktivita žáků. Aktivizace žáků učitelem. - Zpětná vazba ze strany učitele: reakce na repliky žáků, práce s chybou. - Vztahová rovina v komunikaci: symetrické a komplementární komunikační výměny. - Moc v komunikaci. Zdroje učitelské moci. - Podpora a zastrašování ze strany učitele. - Emoce v pedagogické komunikaci. - Humor ve školní třídě. Je možné (dokonce vítané) zvolit si po dohodě s vyučující jiné téma či otázku! Doporučená literatura: Berne, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970. Čechová, M. Vztah spisovnosti a nespisovnosti v pedagogické komunikaci. Pedagogika 1/1995. s. 38 – 42. Černý, J., Holeš, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. DeVito, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Filagová, M. materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika 3/2005. s. 248 – 263. Gavora, P. Učitel´ a žiaci v komunikácii. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. Gavora, P. Učiteľove viacnásobné otázky. Pedagogika 1994/2. s. 113 – 118. Gavora, P. Malí medzi veľkými: žiaci hovoriaci dialektom. In Transmise kultury a škola. Praha: Cefres, 1998. s. 73 – 79. Harris, A.T. Já jsem O.K., ty jsi O.K. Praha: Pragma, 1997. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Hoffmannová, J. Jsou k sobě učitelé a žáci zdvořilí? Český jazyk a literatura 9-10/1994-95. s. 202 – 209. Hohlerová, E. K možnostem analýzy školského dialogu. Pedagogika 4/1996. s. 354 – 364. Janoušek, J. Sociální komunikace. Praha: svoboda, 1968. Janoušek, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Grada, 2007. Kolář, Z., Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Grada, 2007. Kraus, J. Školská komunikace očima sociálních psychologů. Naše řeč 1/1997. s. 43 – 45. Lašek, J. Komunikační klima ve středoškolské třídě. Pedagogika 2/1994. s. 155 – 162. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha. Grada, 2005. Pedagogická interakce a komunikace: 2. celostátní seminář. Hradec Králové: PdF, 1988. Pedagogická interakce a komunikace: 3. celostátní seminář. Hradec Králové:Gaudeamus, 1993. Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. Schulz von Thun, F. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada, 2005. Svatoš, T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. Svatoš, T. Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/1995. s. 64 – 70. Šeďová, K. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika 4/2005. s. 368 – 381. Valenta, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: Aisis, 2005. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. Vybíral, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2003. Vyskočilová, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991. Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010.