PGK42B78 Školské systémy

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. blokově. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz poskytuje ve strukturované podobě základní přehled o jednotlivých školských systémech ve vybraných zemích. Kritériem výběru prezentovaných zemí je jejich kulturní, regionální, společensko-ekonomická a politická různost. Při výběru je zohledněn také vlastní zájem účastníků kurzu, proto se může v jednotlivých semestrech měnit. Student získá informační bázi o typologicky odlišných školských systémech. Umí se v těchto typologiích orientovat a dokáže vyhledat příslušné informace k vybranému školskému systému.
Osnova
  • (1) Obsah kurzu, prameny, systém seminárních prací. Struktura prezentací a kritéria výběru informací o jednotlivých školských systémech. Charakteristiky vzdělávacích systémů: na příkladu Holandska (2) Země v transformaci: obecné charakteristiky školských systémů v postsocialistických zemích – nových členských zemí EU (3) Příklady školských systémů Německa, Rakouska, případně části Švýcarska (4) Německy mluvící oblast: obecné charakteristiky školských systémů v německy mluvících zemích a shrnutí jednotlivých příkladů (5) Příklady školských systémů Švédska, Finska, Norska, Dánska (6) Skandinávská oblast: obecné charakteristiky školských systémů ve skandinávských zemích (7) Příklady školských systémů Velké Británie, USA, Kanady, Austrálie (8) Angloamerická oblast: obecné charakteristiky angloamerických školským systémů (9) Příklady školských systémů Francie, Itálie, Španělska a Portugalska (10) Frankofonní oblast: obecné charakteristiky školských systémů ve frankofonní oblasti a shrnutí jednotlivých příkladů (11) Školské systémy v méně rozvinutých zemích (Čína?) a v dalších mimoevropských zemích (Japonsko?) (12) Obecné charakteristiky a shrnutí jednotlivých příkladů z mimoevropských zemí.
Literatura
  • JEŽKOVÁ, Věra a Eliška WALTEROVÁ. Vzdělávání v zemích Evropské unie. V Praze: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 194 s. ISBN 80-86039-19-6. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 185 stran. ISBN 8021008466. info
  • VÁŇOVÁ, Miroslava. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích :výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 86 s. ISBN 80-7066-848-2. info
  • RÝDL, Karel. Pohledy na dánské školství, aneb, putování pedagogickým rájem. 1. vyd. Praha: K. Rýdl, 1993, 237 s. info
Metody hodnocení
Přednáška a seminář Průběžná příprava na témata seminářů, zpracování zadaných dílčích témat
Informace učitele
Literatura: Friedlová, J.: Základní a střední vzdělání ve Francii. Pedagogika, č. 3, roč. 37, 1987. Rabušicová, M.: Reforma čínského vysokého školství. Vysoká škola, roč. 38, č. 1, 1989-90. Rabušicová, M.: Současné problémy čínského školství. Pedagogika, roč. 39, č. 5, 1989. Rýdl, K.: Pohledy na dánské školství aneb putování pedagogickým rájem. Praha 1993. Váňová, M. a kol.: Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích. Výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. UK, Praha1994. Vzdělávací trendy, inovace a pedagogický výzkum v Nizozemsku. ÚŠI, Praha 1990. Vzdělávání v zemích Evropské unie. PdF UK, Centrum evropských studií, Praha 1997. Walterová, E.: Vzdělávací trendy v Nizozemsku. Pedagogika, č. 1, 1991. Walterová, E.: Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. CDVU MU,Brno 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010.