PSA_022 Pedagogická psychologie I

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 8:20–9:55 zruseno D21
Předpoklady
PSA_033 Obecná psycholog.II && PSA_019 Vývojová psychologie II && PSA_034 Sociální psycholologie II && PSA_039 Psychol. osobnosti II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Předpokládá se zlepšení sebepoznání a poznání žáků, zkvalitnění vlastních metod úspěšného učení, poznání vlastního stylu učení a jeho korekce, zlepšení dovednosti sociálního kontaktu se žáky, dovednost výběru a využívání adekvátních metod výchovy a sebevýchovy.
Osnova
  • PSA_022 Pedagogická psychologie I
  • Tematické okruhy:
  • 1. Pedagogická psychologie jako věda. Definice, předmět pedagogické psychologie (vývoj názorů na předmět pedagogické psychologie, užší a širší pojetí předmětu pedagogické psychologie). Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám (k obecné psychologii, vývojové psychologii, sociální psychologii, školské psychologii, pedagogice). Místo pedagogické psychologie v systému psychologických věd (pedagogická psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína, pedagogická psychologie jako speciální psychologická disciplína, pedagogická psychologie jako hraniční věda). Systém pedagogické psychologie (obecné otázky pedagogické psychologie, speciální otázky pedagogické psychologie – psychologie výchovy, psychologie vyučování a vzdělávání, léčebná a speciální pedagogická psychologie).
  • 2. Metody pedagogické psychologie. Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti, psychologické testy, experimentální metody, sociometrie. Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní.
  • 3. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka. - její význam, vedení dokumentace o žákovi, doporučená osnova k jejímu vypracování. Úskalí, která ohrožují přesnost či objektivitu posuzování a hodnocení žáka.
  • 4. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína. Učení – pojem (učení v širším a užším pojetí); fáze procesu učení; křivka učení. Klasifikace druhů učení.
  • 5. Psychologické teorie učení (pojetí učení) - asocianistické, konekcionalistické, behavioristické, neobehavioristické, kognitivistické, gestaltistické a jejich analýza.
  • 6. Zákony učení. Zákon motivace (formy motivace; faktory ovlivňující motivaci k učení; programy rozvíjení motivace k učení). Yerkes-Dodsonův zákon. Zákon transferu (formy transferu; podmínky, které zefektivňují působení transferu; teorie transferu). Zákon opakování (cviku nebo frekvence) – funkce opakování, názory na funkci opakování v učení, vlastnosti efektivního opakování. Zákon zpětné informace (důsledku) – způsoby zpětných informací.
  • 7. Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení. Činitelé související s učícím se jedincem; činitelé související se situací, v níž učení probíhá; činitelé související s učivem; činitelé související s osobností učitele.
  • 8. Metody učení. Osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Spojení názorného vnímání, abstraktního myšlení a praktické činnosti při učení. Rozložení učiva, uležení, přeučení (over-learning), učení nahlas a potichu, metoda dílčí, celková a kombinovaná, metoda PQRST, individuální a skupinové učení, hypnopedie a sugestopedie, zvuková kulisa a její vliv na učení, doba vhodná k učení atd. Autoregulace učení. Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejich řešení.
  • 9. Učební (studijní) styly. Vymezení, typologie, diagnostika a ovlivňování studijního stylu.
  • 10. Tvořivost a její rozvíjení. Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu.
  • 11. Nadané děti – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti.
  • Literatura (základní):
  • Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK – vyd. Karolinum ve spol. s nakl. a vyd. H+H 1993.
  • Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.
  • Dařílek, P., Kusák, P.: Pedagogická psychologie. Část A,B. Olomouc, Univerzita Palackého 1998, 2001.
  • Ďurič, L., Bratská, M. a kol.: Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava, SPN 1997.
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava, SPN 1988, 1990, 1991.
  • Ďurič, L., Štefanovič, J. a kol.: Psychológia pre učitelóv. Bratislava, SPN 1973, 1977.
  • Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, UK – nakl. Karolinum 1998.
  • Vágnerová, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK – nakl. Karolinum 2005.
  • Literatura (doporučená rozšiřující):
  • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál 1997, 2003.
  • Hrabal, V., st., Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK – nakl. Karolinum 2002.
  • Hříbková, L.: Nadání a nadaní. Praha, Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta 2005.
  • Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků. Praha, Grada Publishing 2005.
  • Laznibatová, J.: Nadané dieťa – jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava, Iris 2001.
  • Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha, Portál 1999.
  • Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995.
  • Mietzel, G.: Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczyciely. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003.
  • Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha, Grada Publishing 2005.
  • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál 1995, 1998, 2001, 2003.
  • Sternberg, R.J., Williams, W.M.: Educational Psychology. Boston, Allyn and Bacon 2002.
  • Tausch, R., Tausch, A.M.: Erziehungspsychologie. Begegnung von Person zu Person. Göttingen, Bern, Toronto, Seattle: Hogrefe 1998.
  • Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
Literatura
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
  • KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
Metody hodnocení
typ výuky: přednáška, ukončení: kolokvium, požadavky k ukončení: znalostní test a esej: Můj studijní styl (rozsah min. 2-3 strany) v tištěné podobě, termín odevzdání: nejpozději v zápočtovém týdnu
Navazující předměty
Informace učitele
Poslední úprava 5. 1. 2009 PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.