ETBB05 Exkurs do kultury dětí a mládeže

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Pospíšilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Válka, Ph.D.
Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Martina Maradová
Rozvrh
Út 16:40–18:15 J31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu budou studenti schopni analyzovat jevy dětského folkloru i současné sociokulturní aktivity mládeže.
Osnova
  • Přednáška přináší přehled o současném rozvinutém etnologickém bádání o dětech, kterému předcházely sbírky folkloru a krajové národopisné práce. V kontextu zahraničního bádání se věnuje vymezení pojmů kultura dětí a kultura pro děti, folklor dětí a folklor pro děti, zaměřuje se na hlavní funkce a znaky dětského folkloru, na herní prostředí a formy sdružování dětí, na komunikaci a zvykoslovný kalendář dětí. Etnologie si ve světě dětí všímá především autonomních jevů dětské kultury, které souvisejí s přímou ústní komunikací ve vrstevnických kamarádských skupinách nebo školních třídách.
Literatura
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
Výukové metody
Přednáška, četba literatury
Metody hodnocení
Závěrečný test
Informace učitele
Bartoš F. 1888: Naše děti. Brno, J. Barvič. Společenství dětí a kultura. Strážnice, Ústav lidové kultury 1997. Bittnerová D. 1999: Transmise dětských formalizovaných her v herním repertoáru dětské skupiny. Český lid 86, 4: 315–323. Bittnerová D. 1999: Skákání gumy v druhé polovině 90. let 20. století. In: Lidé města 2. Praha, Institut základů vzdělanosti ad.: 107–121. Bittnerová D. 2003: „Tleskací hry“ – ukázka variačního procesu. In: Lidé města 10. Praha, Institut základů vzdělanosti ad.: 115–135. V. Czumalo, Martin Matějů, Vladimír Merta, Zdeněk Uherek: Kulturní orientace a subkulturní tendence středoškolské mládeže ve středně velkém městě v České republice. In: Transmise kultury a školy. Cahiers du CEFRES 15, Praha 1998, s. 89 – 102. Frolec V. (ed.): 1980: Dítě a tradice lidové kultury. Brno, Blok: 88–91. Hrabalová O. 1959: K dětskému folklóru a jeho třídění. Český lid 46: 97–103.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, podzim 2015, podzim 2020.