IJIA018 Syntax současné italštiny

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Šebelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 13:20–14:55 G25
Předpoklady
IJIA005 Jazykový seminář II && IJIA015 Jazykový seminář IV
Normativní gramatika I - III.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je utřídění a prohloubení teoretických i praktických znalostí italské syntaxe. Kurz navazuje na "Normativní gramatiku italštiny", v níž se posluchači seznámili výhradně s morfologií současného italského jazyka. Pozornost je věnována především kapitolám o základních větných členech, dále pak jednotlivým vedlejším větám, používání slovesných časů a způsobů atd. Probírané jevy jsou ilustrovány pomocí originálních textů.
Osnova
  • Obeznámení s příslušnou terminologií. Syntagma. Typy vět - kritéria a možnosti jejich třídění. Větné členy. Souvětí. Druhy vedlejších vět. Aktuální větné členění. Italský slovní a větný pořádek v konfrontaci s českým. Specifika italské syntaxe a problémy překladu.
Literatura
  • SERIANNI, Luca. Grammatica italiana. Italiano comune e lingua letteraria. Torino, 1989. info
  • DARDANO, Maurizio a Pietro TRIFONE. La lingua italiana. Bologna, 1991. info
  • BATTAGLIA, S. a V. PERNICONE. La grammatica italiana. Torino, 1957. info
  • LEPSCHY, Laura a Giulio LEPSCHY. La lingua italiana. Storia, varieta dell'uso, grammatica. Milano, 1994. info
  • Hamplová, Sylva. Mluvnice italštiny. Praha: Leda, 2004.
  • HAMPLOVÁ, Sylva. Stručná mluvnice italštiny. 2. vyd. Praha: Academia, 1987, 373 s. info
  • Wotkeová, Zuzana. Elementi di morfosintassi italiana. Brno: CERM, 2005.
Výukové metody
Přednáška: výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech (nahrávkách) z různých typů textů a jazykových registrů. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech (nahrávkách). Formou prezentace student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti s prací s konkrétním textem.
Metody hodnocení
Písemný test. Zápočet: student získává za aktivní účast v semináři a po úspěšném absolvování testu, kde prokazuje schopnost rozebrat a zdůvodnit jevy, které jsou, anebo nejsou v souladu s normou.
Vyučovací jazyk
Italština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.