PB21JB22 Pedagogika volného času

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 10:00–11:35 K22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogika volného času Cílem kurzu je seznámit s vymezením a obsahem volnočasových aktivit v jejich historickém i současném kontextu. Porozumění funkcím výchovy ve volném čase, výchovy mimo vyučování, výchovné a vzdělávacími činnosti ve volném čase v českém i mezinárodním kontextu. Koncept animace jako prevence sociálně patologických jevů. Osvojení přehledu o institucionálním zázemí pro výchovu ve volném čase.
Osnova
  • 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času. 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.
  • 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.
  • 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase.
  • 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
  • 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase. Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. 7. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže. 8. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR. 9. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.
  • 15. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.
  • 16. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
Literatura
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
Výukové metody
teoretická příprava, seminář, 1, 5 hodiny týdně, individuální konzultace
Metody hodnocení
Přednáška, seminář. Podmínky pro získání kreditů: aktivní účast v seminářích, seminární práce, exkurze do zařízení pro volný čas
Informace učitele
Literatura: Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Činčera, J. Práce s hrou (pro profesionály). Praha: Grada, 2008. Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. Pávková, J.,Hájek,B.,Hofbauer,B.,Hrdličková,V.,Pavlíková,A.: Pedagogika volného času. Portál: Praha, 1999. Fountain, S. Místo na slunci. Praha: Arcadia, 1994. Hofbauer, B. Děti, mládež, volný čas. Praha: Portál, 2005. Matoušek, O., Kroftová,A.: Mládež a delikvence, Praha, Portál 1998. Pieper, J. Volný čas, vzdělání, moudrost. Praha: KA, 1992. Spousta, V. a kol. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1994. Spousta, V. a kol. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1996. Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido 1995.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.