POIIA101 Vývoj jazyka I

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Iva Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–16:35 G11
Předpoklady
ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Vývoj portugalského jazyka je zprostředkovat souvislý výklad o vývoji portugalštiny od lidové latiny do současnosti. Náplní semináře je seznámit posluchače s fonetickými, morfologickými, syntaktickými a sémantickými změnami, ke kterým došlo v jednotlivých etapách vývoje portugalského jazyka, tedy od předrománského substrátu až po starou portugalštinu včetně. Seminář seznamuje posluchače poměrně podrobně se základními pravidly hláskového vývoje a s jejich interpretací fonologickou, shrnuje principy vývoje morfologické a v míře, jakou nám povolují časové možnosti, přihlíží k vývoji portugalské syntaxe, k vývoji portugalské slovní zásoby včetně onomastiky a k vývoji portugalských dialektů. Hlavním těžištěm je tedy tradiční důraz na hláskosloví a morfologii. Předpokladem je tedy základní orientace v obecné lingvistice, znalost fonetického a fonologického pojmosloví a alespoň elementární obecná obeznámenost s latinou. Je nutné se na jednotlivé hodiny dobře připravovat tak, aby byla možná jazyková analýza literárních a právních středověkých portugalských textů ze 13.-15. století, které jsou obsaženy v díle „História da Língua Portuguesa“, jehož autorem je kníže románských jazykovědců, Wilhelm Meyer Lubke, V rámci brazilské a africké portugalštiny budou sledována specifika jednotlivých variant současného jazyka portugalského, a to na základě analýzy autentických nahrávek mluvené portugalštiny (CD – Documentos Autênticos do Português falado).Student by měl být schopen definovat základní pojmy týkající se etymologie. V rámci analýzy konkrétních textů a cvičení tyto pojmy aplikovat a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry. Na konci tohoto kurzu bude student schopen odvodit a vysvětlit zákonitosti základních etymologických jevů a označit odchylky od normy. Svá pozorování bude schopen patřičně argumentačně odůvodnit a eventuálně navrhnout řešení v souladu s normou.
Osnova
  • Období od klasické latině k latině lidové Období odlidové latiny ke galicijské portugalštině (do století XIII) obdobá od galicijské portugalštiny po evropskou portugalštinu (od stol XIV až do současnosti) Brazilská varianta portugalštiny a její specifika
Literatura
  • Castro, Ivo, Curso de História da Língua Portuguesa, Universidade Aberta, Lisboa, 1991.
  • Maia, Clarinda de Azevedo: Historia da Língua Portugues, Guia de estudo, Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, 1995.
  • Edwin B. Wiliams, Do latim ao portugues, Tempo BRASILEIRO, Rio de Janeiro, 1994.
  • Tláskal, J., Dynamique du systeme phonologique des voyelles orales en portuguais du Brésil. Phonetica pragensia VI, Praha, 1980.
  • Wilhelm Meyer Lubke, História da Língua Portuguesa, (Edição da Gramática do Português Antigo de Joseph Huber), Gulbenkian, Coimba, 1986.
  • CD – Documentos Autênticos do Português falado).Gravações audio com transcrição alinhada: Angola, Brasil, Cabo Verde, Goa, Guiné Bissau, Macau, Moçambique, Portugal, São Tomé e Príncipe, Timor-Leste.
  • OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
Výukové metody
Přednáška: výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech.
Metody hodnocení
Zkouška: písemná : test nebo rozbor textu formou seminární práce nebo esej na učitelem zadané téma vyplývající z probírané problematiky. ústní: pohovor na téma vyplývající z probírané problematiky a praktický rozbor textu z hlediska daného jazykového jevu.
Vyučovací jazyk
Portugalština
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět se vyučuje každý lichý týden po čtyřech učebních hodinách.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.