UZPGJ41A86 Didaktika pedagogiky

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
UZPGJ41A85 Didaktika pedagogiky I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu Didaktika pedagogiky II. se využívají znalosti z obecné didaktiky a Didaktiky pedagogiky I. Kurz je veden jako nácvik jednotlivých profesních dovedností učitele. Nácvik probíhá formou mikrovyučování a skupinové reflexe vybraných výukových situací. Tímto způsobem je formováno vlastní učitelovo pojetí výuky.
Osnova
  • 1. Teoretická příprava praxe: Probíhá v rámci studia didaktiky pedagogiky, kdy jsou studenti připravováni na praxi prostřednictvím micro-teachingu, zpětnovazebních metod, sebereflexe a sebeevaluačních technik na svoje praktické výukové výstupy na středních školách.
  • 2. Příprava před vlastní praxí: Studenti se musejí zúčastnit workshopu se zkušenou učitelkou pedagogiky přímo na střední škole, kde jsou diskutovány nejenom otázky výuky pedagogiky na střední škole, ale také vedení praxe, náslechy, účast studentů na životě školy apod.
  • 3. Průběh praxe: Studenti absolvují praxi pod vedením zkušených učitelů pedagogiky. Praxe probíhá typicky na střední pedagogické škole, s níž má Masarykova univerzita uzavřenu smlouvu o vykonávání praxí studentů učitelských oborů. Studenti absolvují náslechy, přípravnou diskuzi s vedoucím učitelem před vlastním výstupem, po vlastní výuce vedoucí učitel hodnotí výstup studenta včetně doporučení na další zlepšení či rozvoj studenta a jeho výuky. Všem fázím praxe je v rámci možností přítomen didaktik oboru.
  • 4. Evaluační seminář po absolvované praxi: Studenti hodnotí spolu s didaktikem oboru praxi, zejména vlastní výuku a učení, ale také život dané školy, případně další zkušenosti načerpané během praxe.
Literatura
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2006, 230 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-114-6. info
  • Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Edited by Vlastimil Švec. Brno: Paido, 2005, 99 stran. ISBN 8073150921. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 178 s. ISBN 8021019379. info
  • MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ a Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 91 s. : il. ISBN 80-210-1444-X. info
Výukové metody
Přednáška a seminář.
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: individuální nebo skupinový plán.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.