CJBC621 Kapitoly ze srovnávací literární teorie 20. století

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
Prof. Peter Steiner (přednášející)
Mgr. František A. Podhajský, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs přiblíží studentům některé ze současných směrů v literárně teoretickém myšlení, jakými jsou, mimo jiné, sémiotika, dekonstrukce, recepční estetika či teorie hry.
Po skončení kursu budou studenti schopni:
- orientovat se v základních teoretických oblastech literární vědy;
- kriticky zhodnotit shody a rozdíly jednotlivých přístupů;
- své poznatky použít při analýze konkrétních literárních textů.
Osnova
  • Kurs se bude zabývat problematikou konfrontace pojmových systémů rozvinutých ve slovanské literární vědě s jejími protějšky ve vědě západní.
  • K základním tématům náleží:
  • - kategorie motivovaného znaku u Jakobsona a Pierce;
  • - Mukařovskeho chápání literárního autora a koncepce Bourdieuova;
  • - Vodičkovo pojetí literární recepce ve srovnání s Jaussovým a Fishovým.
Literatura
  • GELLNER, Ernest André. Jazyk a samota : Wittgenstein, Malinowski a habsburské dilema. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005, 247 s. ISBN 8073250551. info
  • Čtenář jako výzva :výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Edited by Miloš Sedmidubský - Miroslav Červenka - Ivana Vízdalová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 338 s. ISBN 80-86055-92-2. info
  • JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1995, 747 s. ISBN 80-85787-83-0. info
  • FOUCALT, Michel. Diskurs, autor, genealogie. Edice, doslov a překlad Petr Horák. Praha: Svoboda, 1994, 115 s. ISBN 80-205-0406-0. info
  • VODIČKA, Felix. Struktura vývoje. Souborné 1. vyd. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění, 1969, 360 s. info
Výukové metody
Výběrový seminář založený na diskusi teoretických textů.
Metody hodnocení
Vyžaduje se aktivní participace v hodinách, vypracování referátu, který student přednese na semináři, a závěrečný esej v rozsahu přibližně 4000 slov, jehož téma musí schválit vyučující; závěrečný esej může navazovat na referát.
Informace učitele
Seminář je omezen na 12 studentů, předpokládá se především účast studentů doktorského a magisterského stupně. Uchazeči musí zaslat stránkové zdůvodnění, proč se chtějí semináře zúčastnit (uzávěrka 20. 5., adresa vyučujícího psteiner@sas.upenn.edu), a podstoupit ústní interview (datum bude oznámeno).
Výuka bude probíhat blokově 31.5.,2.,7.,9.,14. a 16.6., vždy v 15.50-17.20.
Literatura:
1) Arbitrárnost znaků: de Saussure, Ferdinand, Course in General Linguistics, pp. 65-134
de Saussure, Ferdinand, Kurs obecné lingvistiky, Praha, Academia 2007, s. 95-163
Karcevskij,Sergej, The Asymmetric Dualism of Linguistic Signs, in Peter Steiner (ed.), The Prague School: Selected Writings, 1929-1946, pp. 47-54
Derrida, Jacques, Differance, Margins of Philosophy, pp. 3-27
Derrida, Jacques, Texty k dekonstrukci, Bratislava, Archa 1993, s. 146-176
2) Znaky motivované:
Peirce, Charles Sanders, Collected Papers, vol. 2, pp. 134-173
Palek, Bohumil (ed.), Sémiotika, Praha, Karolinum 1997, (C. S. Pierce, s. 36-73)
Jakobson, Roman, Quest for the Essence of Language, Diogenes, 51, 1965, pp. 21-37
Jakobson, Roman, Poetická funkce, H+H, Praha 1990
Hledání podstaty jazyka, in Dvanáct esejů o jazyce, Praha, 1970, s. 29-45
3) Sémiotika umění: Husserl, Edmund, Investigation I, Logical Investigations, vol. 1, pp. 269-298
Mukařovský, Jan, Art as a Semiotic Fact, Structure, Sign and Function, pp. 82-88;
Intentionality and Unitentionality in Art, ibid. pp. 89-128
Morris, Charles W., Esthetics and the Theory of Signs, Writings on the General Theory of Signs, pp. 415-33
Mukařovský, Jan, Studie I., Host, Brno 2007, s. 208-214
4) Autor:
Tomashevskij, Boris, Literature and Biography, in Ladislav Matejka et al. (eds.), Readings in Russian Poetics, pp. 47-55
Mukařovský, Jan, The Individual and Literary Development, The Word and Verbal Art, pp. 161-79
Mukařovský, Jan, Studie I., Brno, Host 2007, s. 336-352
Foucault, Michel, What Is an Author? Language, Counter-Memory, Practice, pp. 113-38
Foucault, Michel, Diskurs, autor, genealogie. 3 studie, Praha, Svoboda 1994, s. 41-73
Bourdieu, Pierre, Field of Power, Literary Field and Habitus, The Field of Cultural Production, pp. 161-75
5) Čtenář:
Vodička, Felix, The Concretization of the Literary Work, in Peter Steiner (ed.), The Prague School, pp. 103-134
Vodička, Felix, Problematika ohlasu Nerudova díla, Struktura vývoje, Praha 1998, s. 283-321
Jauss, Hans Robert, Literary History as Challenge to Literary Theory, New Literary History, 2, 1973, pp. 7-37
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky, Brno, Host 2001, s.7-38
Fish, Stanley, Interpreting the Variorum, Critical Inquiry, 2, 1976, pp. 465-485
6) Dialogismus:
Gellner, Ernest, Language and Solitude, pp. 3-20
Gellner, Ernest, Jazyk a samota, Wittgenstein, Malinowski a habsburské dilema, Brno, CDK 2005, s. 23-42
Voloshinov, Valentin, Marxism and the Philosophy of Language, pp. 9-113
Bachtin, M. M. – Vološinov, V. N., Marxizmus, freudizmus, filozofia jazyka, Bratislava, Pravda 1986, s. 179-318
Heap, Shaun Hargreaves et al., Game Theory: A Critical Introduction, pp. 1-40
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/CJBC621