PAN127 Celoživotní učení v mezigeneračních souvislostech

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Pevná (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Čt 7:30–9:05 K23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení s tématem mezigeneračního učení v kontextu celoživotního učení,s poukazem na nové modely rodinného chování, jež vyplývají z vnějších i vnitřních podmínek fungování rodin (vyšší věk rodičů při narození prvního dítěte, inklinace k menšímu počtu dětí v rodině, preference nesezdaného soužití rodičů vedoucí k poklesu sňatečnosti, narůstání počtu dvougeneračních rodin, umenšování vlivu prarodičů a s tím spojeného mezigeneračního přenosu).
Osnova
  • 1. Základní vhled do problematiky mezigeneračního učení a jejího kontextu. 2. Celoživotní a všeživotní vzdělávání a učení 3. Formální, informální, neformální učení a vzdělávání 4. Proměnny rodiny v moderní společnosti (proměna generační struktury rodiny, generační soužití,…) 5. Základní pojmy vztahující se k mezigeneračnímu učení, historie zkoumání mezigeneračního učení 6. Mezigenerační učení v rodině 7. Mezigenerační programy 8. Mezigenerační učení v kurzech neformálního učení a vzdělávání 9. Mezigenerační učení v romské rodině 10. Mezigenerační učení mezi matkou a dcerou 10. Senioři a mezigenerační učení 11. Prezentace zadaného seminárního úkolu, skupinová práce a diskuse 12. Prezentace zadaného seminárního úkolu, skupinová práce a diskuse
Literatura
  • RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.). Učíme se po celý život?: O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2009, roč. 14, č. 2, s. 131-153. ISSN 1803-7437. info
  • PŘIDALOVÁ, Marie. Mezigenerační solidarita v kontextu stárnoucí společnosti. In Pražské gerontologické dny 2006 - sborník přednášek. 1. vyd. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2007, s. 69-73. ISBN 80-86541-17-7. info
  • KREIDL, Martin a Ema HREŠANOVÁ. Nová podoba rodiny a mezigenerační přenos sociálního statusu prostřednictvím porodní váhy. In Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. FSS MUNI. Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti., 2007. info
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007, 219 s. ISBN 9788073672508. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Mezigenerační dialog. ČR: Neuvedeno, 2006. Poutník, roč. XIII, č. 3, s. 16-18. ISBN E 16140. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Mezigenerační dialog - dokončení. ČR: Neuvedeno, 2006. Poutník, roč. XIII, č. 4, s. 22-23. ISBN E 16140. info
  • PŘIDALOVÁ, Marie. Mezigenerační solidarita a gender (pečující dcery a pečující synové). Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2006, roč. 7, č. 1, s. 1-5. ISSN 1213-0028. URL info
  • JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia, 2005, 198 s. ISBN 8086861805. info
  • MOŽNÝ, Ivo, Marie PŘIDALOVÁ a Lenka BÁNOVCOVÁ. Mezigenerační solidarita : průběžná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu Hodnota dětí a mezigenerační solidarita. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 110 s. info
  • MOŽNÝ, Ivo, Marie PŘIDALOVÁ a Lenka BÁNOVCOVÁ. Mezigenerační solidarita : předběžná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu Hodnota dětí a mezigenerační solidarita. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 112 s. URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
  • Sociologie rodiny. Edited by Ivo Možný. 2. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 80-86429-05-9. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 127 s. ISBN 80-7178-249-1. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, skupinová diskuse a spolupráce, domácí práce.
Metody hodnocení
Kurz je organizován jako přednáška a seminář. Podmínky úspěšného ukončení jsou následující: 1. Během semestru 5 minutové vystoupení – informace týkající se realizovaných výzkumů vtahujících se k tématu hodiny (na základě dohody s vyučujícími). 2. Individuální vypracování seminárního úkolu.
Informace učitele
Ke kurzu bude vytvořen el. kurz v elfu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.