FF:DU1369m Architektonická „pratica“ - Informace o předmětu
DU1369m Cvičení: Architektonická „pratica“
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 15:50–17:25 K33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny umění (program FF, B-HS)
- Dějiny umění (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu bude především praktické seznámení se s různými způsoby architektonického myšlení a praktické činnosti v raném novověku (16.-18. století). Posluchači budou pracovat s analýzou projektu, se stavebními plány a se základními řemeslnými praktikami, seznámí se s informačními systémy řešících tyto problémy (např. s projektem Wissensgeschichte der Architektur - Epistemic History of Architecture (Bibliotheca Hertziana, Roma). Budou osvětleny podobné otázky: Jak byly projektovány a plánovány stavby? Jaké materiálové a konstrukční znalosti byly potřebné pro realizaci? Jaká psaná a vizuální média byla využívána?
- Osnova
- 1. Sapere a pratica
- 2. Vznik povolání architekta
- 3. Modelové projektování v raném novověku – Leon Battista Alberti
- 4. Modelové projektování v raném novověku - Michelangelo
- 5. Pojmy: Idea (myšlený projekt) - Idea materialis (zhotovený dřevěný model) - schema (základní figura, náčrt situace) - Delineatio (lineární kresba s vyznačením funkcí) - Ichnographia, Orthographia, Intersectio (půdorys, nárys, řez) - Orophegraphia, Scaenographia
- 6. Vitruviovy architektonické „ideje“ a jejich raně novověká interpretace
- 7. Tektonika a stereotomie
- 8. Ideální projekt
- 9. Způsob kreslení plánů v baroku
- 10. Architektonická kompozice
- 11. Dřevěná konstrukce a způsoby jejího datování
- 12. Omítky a zdivo
- Literatura
- Pérouse de Montclos, Jean-Marie. Architecture: Principes d´analyse scientifique. 4. vyd. Paris 2002. 622 s.
- Italian renaissance architecture : from Brunelleschi to Michelangelo. Edited by Henry A. Millon. London: Thames and Hudson, 1994, 454 s. ISBN 0500279217. info
- MAURER, Golo. Michelangelo - die Architekturzeichnungen : Entwurfsprozeß und Planungspraxis. 1. Aufl. Regensburg: Schnell & Steiner, 2004, 244 s. ISBN 3795416450. info
- ŠKABRADA, Jiří. Konstrukce historických staveb. Vyd. 1. Praha: Argo, 2003, 395 s. ISBN 8072035487. info
- KROUPA, Jiří. Umělci, objednavatelé a styl. Studie z dějin umění. První. Brno: Barrister & Principal, 2006, 398 s. Dějiny a teorie umění. ISBN 80-7364-036-8. info
- Výukové metody
- Cvičení, skupinové projekty, prezentace odborníků z praxe.
- Metody hodnocení
- Udělení kreditu za přednesený referát.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/DU1369m