DVBK002 České divadlo 2 (kurz dílčí problematiky)

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0. 8 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Margita Havlíčková (přednášející), doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
Způsob ukončení: písemný test Práce: pokus o analýzu dostupné dokumentace k jakékoliv z inscenací z okruhu avantgardy (drama/scenar, vystrizky, programy, plakaty, fotografie)a nasledneho vytvoreni mozneho vysledneho obrazu inscenace. Četba k semináři (11.10. - 20.12.) Lev Blatný : Ko-ko-ko-dák Jiří Mahen : Klaun Čokoláda, Trosečníci v manéži Jiří Mahen : Válečná loď "Bellerophon", Muž, který sedí a přece jde čili Poklad krále Kadma Jiří Wolker : Nemocnice V. Nezval : Pan Fagot a paní Flétna V. Nezval : Depeše na kolečkách A. Hoffmeister : Nevěsta V. Vančura : Učitel a žák V. Vančura : Nemocná dívka J. Voskovec : Růže z Jericha V+W : Vest pocket revue
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Osnova Vývoj českého moderního divadla, přední osobnosti české divadelní režie, období impresionismu, symbolismu, expresionismu, civilismu, dada a surrealismu, analýza klíčových inscenací, dramatická tvorba, proměny herectví, divadelní kritika.
Osnova
  • Osnova Vývoj českého moderního divadla, přední osobnosti české divadelní režie, období impresionismu, symbolismu, expresionismu, civilismu, dada a surrealismu, analýza klíčových inscenací, dramatická tvorba, proměny herectví, divadelní kritika.
Metody hodnocení
Typ výuky a zkoušky Typ výuky a zkoušky: 2 hodiny týdně, kolokvium
Informace učitele
Informace učitele Prameny: Hry V.Dyka, bratří Čapků, J.Hilberta, J.Mahena, A.Hoffmeistera, V.Nezvala aj. Literatura: Burian,E.F:Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha 1980. Burian,E.F.:Sborová recitace a scénická hudba. Voice-band. In:Nové české divadlo 1927. Praha 1927. S.90-92. Burian, J.M.:Modern Czech Theatre. 2002. Caltová,M.:Český jevištní konstruktivismus. In:Acta scaenographica 9, 1968/69. Černý,F.:Kapitoly z dějin českého divadla. Praha 2000. Černý,F.:Měnivá tvář divadla. Praha 1978. Česká divadla:Encyklopedie divadelních souborů. Praha 2000. Český taneční slovník.Tanec.Balet.Pantomima. Praha 2001. sb.Čtvrtstoletí Městského divadla na Královských Vinohradech. Praha 1932. Dějiny českého divadla IV. Praha 1986. Frejka,J.:Režie jako projev průbojného ducha. Praha 1980. Hilar,K.H.:K.H.Hilar o divadle.Praha 2002. Holzknecht,V.:Jaroslav Ježek & Osvobozené divadlo. Praha 1957. Honzík,K.:Ze života avantgardy. Zápisky architektovy. Praha 1963. Honzl,J.:Roztočené jeviště. Praha 1925. Honzl,J.:Základy a praxe moderního divadla. Praha 1963. Horová,E.:Jaroslav Kvapil. Praha 1962. Janský,K.:Počátky scénografie české divadelní avantgardy. In:Acta scaenographica 4,1963/64,č.7,s.125-132. Kladiva,J.:E.F.Burian. Praha 1982. Kundera,L.:Jaroslav Kvapil, život a dílo. Praha 1944. Kvapil,J.:Úvahy o režii. Praha 1972. Národní divadlo a jeho předchůdci. Praha 1988. Obst,M.- Scherl,A.:K dějinám české divadelní avantgardy. Praha 1962. Pelc,J.:Zpráva o Osvobozeném divadle. Praha 1982. Píša,A.M.:Divadelní avantgarda. Praha 1979. Ptáčková,V.:Česká scénografie XX.století. Praha 1979. Schonberg,M.:Osvobozené.Toronto 1980. Tille,V.:Činohra ND od roku 1900 do převratu.Praha 1935. Voskovec,J.-Werich,J.:Faustovy skleněné hodiny. Praha 1997. Voskovec,J.-Werich,J.:Hry Osvobozeného divadla.Sv III. Praha 1956.
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013.