FAVK051 Teorie vyprávění ve filmu a televizním seriálu

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 10. 3. 13:20–17:25 C34, So 28. 4. 15:00–17:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz vybaví studenty bakalářského i magisterského studia následujícími kompetencemi: pochopit koncepty teorie vyprávění z několika perspektiv a kriticky je posuzovat na základě jejich vhodnosti pro určité typy analýzy.
Osnova
  • Jádro přednáškového kurzu bude tvořit seznámení studentů s vývojem filmově teoretických konceptů vyprávění, přičemž zprostředkování konceptů bude současně podřízeno několika způsobům kritického nahlížení: (a) dějiny myšlení o filmu a televizi (chronologické vztahy mezi koncepty), (b) dějiny analytických perspektiv (např. vyprávění, vypravěč, divák), (c) propojenost vyprávění se specifickými vlastnostmi umělecké formy (filmový styl), (d) historiografický potenciál teoretických konceptů (a/historičnost, uplatnitelnost na dějiny různých narativních forem, vhodnost pro dějiny české kinematografie). V přednášce budou kombinovány teoretické a analytické části, kdy budou příslušné nástroje demonstrovány na konkrétním audiovizuálním materiálu. Výstupem z kurzu bude esej, který bude muset zvolit jeden z výše uvedených parametrů a v rámci něj kriticky porovnat nejméně dva různé teoretické modely vyprávění v audiovizuálních uměních.
Literatura
  • Branigan, Edward. Point of View in the Cinema. Berlin - New York - Amsterdam: Mouton Publishers, 1984.
  • Browne, Nick. The Rhetoric of Filmic Narration. Ann Harbor: Umi Research Press, 1876.
  • Puzzle films : complex storytelling in contemporary cinema. Edited by Warren Buckland. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2009, ix, 241. ISBN 9781405168625. info
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Translated by Milan Orálek. Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 328 s. ISBN 9788072942602. info
  • Routledge encyclopedia of narrative theory. Edited by David Herman - Manfred Jahn - Marie-Laure Ryan. 1st pub. in pbk. London: Routledge, 2008, xxix, 718. ISBN 9780203932896. info
  • BRANIGAN, Edward. Projecting a camera : language-games in film theory. New York: Routledge, 2006, xxv, 424. ISBN 0415942543. info
  • Tvořivé zrady : současné polské myšlení o filmu a audiovizuální kultuře. Edited by Petr Mareš - Petr Szczepanik. Vyd. v ČR 1. Praha: Národní filmový archiv, 2005, 500 s. ISBN 8070041196. info
  • Heterocosmica : fikce a možné světy. Translated by Lubomír Doležel. Vydání české první. Praha: Karolinum, 2003, 311 stran. ISBN 8024607352. info
  • THOMPSON, Kristin. Storytelling in film and television. Cambridge: Harvard University Press, 2003, xiii, 172. ISBN 0674010876. info
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2000, 259 s. ISBN 8024401754. info
  • GARDIES, André. Le récit filmique. Paris: Hachette, 1993, 151 s. ISBN 2010181492. info
  • BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985, xiv, 370. ISBN 0299101746. info
  • METZ, Christian. Language and cinema. Translated by Donna Jean Umiker-Sebeok. The Hague: Mouton, 1974, 303 s. info
Výukové metody
Přednášky, diskuze během hodin, aktivní zapojování studentů během aplikace teoretického materiálu na konkrétní fikční dílo.
Metody hodnocení
Výstupem z kurzu bude (a) písemný test, (b) esej, který bude muset zvolit jeden z výše uvedených parametrů a v rámci něj kriticky porovnat nejméně dva různé teoretické modely vyprávění v audiovizuálních uměních.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/FAVK051