KA2_03FAV Video workshop - krátké formáty

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Jiří Fiala (cvičící)
Bc. Marek Loskot (cvičící)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Workshop si nebere za cíl informovat o všech možnostech, jak s pohyblivým obrazem naložit, jako spíše ukázat, kudy vede cesta k úspěšné realizaci komerčního i nekomerčního spotu a jaké nástrahy na realizační tým čekají.
Studenti se naučí základní dovednosti nutné k úspěšné výrobě krátkého videa a zároveň si vyzkouší kreativní povolání v praxi.
Osnova
  • Video workshop – krátké formáty
  • Důležitost videa na internetu není nutné nijak obšírně popisovat. Video je jedním z hlavních mediálních prostředků pro šíření informace. Distribuovatelnost bez nutnosti vysokých nákladů udělala z tohoto média v posledních letech nejvýraznější nosič informací. Neschopnost lidí se soustředit na text vyvolává zvýšenou poptávku po jednoduše konzumovatelném sdělení pomocí obrazu, tedy videa. Krátké formáty mají tak dnes mnoho podob a mnoho různých funkcí. Workshop si nebere za cíl informovat o všech možnostech, jak s pohyblivým obrazem naložit, jako spíše ukázat, kudy vede cesta k úspěšné realizaci komerčního i nekomerčního spotu a jaké nástrahy na realizační tým čekají. Studenti se naučí základní dovednosti nutné k úspěšné výrobě krátkého videa a zároveň si vyzkouší kreativní povolání v praxi. ZADÁNÍ Studenti si budou moct vybrat mezi několika neziskovými organizacemi, pro které by mohli vyrobit krátký spot. Protože organizace trpí nedostatkem peněz, budou se muset spolehnout na vybavení, které jim poskytuje škola a především na svůj tým. Ostatně začátek kariéry je o referenci, kterou je potřeba si nějak získat. TÝM Vzhledem k tomu, že výroba videa je týmová práce, budou od začátku jednoznačně rozdělené funkce. Ne kvůli tomu, aby každý dělal na projektu jenom jednu věc, ale aby každý nesl v rámci workshopu zodpovědnost za jinou část. V samotném procesu příprav a výroby bude tým stejně pracovat víceměné společně, protože nikdo předpokládaně nebude mít takovou zkušenost, aby svoji úlohu zvládl úplně sám. U profesí jsou v závorkách trochu obecnější pojmenování, podle kterých by se mohli studenti zorientovat, která role by pro ně mohla být bližší. - Režie (lídr)
  • - Scénář, texty, kreativní koncept (psavec)
  • - Produkce (organizátor)
  • - Kamera (fotograf)
  • - Zvuk (hudebník s technickými sklony)
  • - Střih (technik s citem pro rytmus)
  • STRUKTURA
  • 1. První schůzka s klientem – podceňovaná část výroby kreativního díla
  • Úvodní schůzka je základ hladkého průběhu v celém projektu. Klient zpravidla neví přesně, co chce, a je tedy nutné mu položit maximální množství otázek, které vás jako autora zorientují v tom, čemu se vyhnout, a klienta usměrní v tom, co vlastně za svoje peníze chce. Je to také základní moment, kde by se měly vyřešit nepopulární otázky, jako je cena, licenční ujednání nebo rozsah práce, který je po autorovi požadován. Čím lépe se v tomto bodě dostanete klientovi pod kůži a zároveň stanovíte přesnější mantinely spolupráce, tím pohodlnější, rychlejší a bezproblémovější bude celkový průběh výroby
  • 2. Administrativa
  • Tato nejméně populární část výroby je bohužel naprostou nutností, pokud nejste charita. Velmi stručně projdeme základní body, které při přijímání zakázky neopomenout, aby nedošlo k pozdějším „nečekaným“ nedorozuměním.
  • 3. Brainstorming
  • Po počátečním úsílí, které nemá příliš kreativní hodnotu, se konečně (ale s jistotou pevné domluvy) dostáváte k tvůrčí práci. Základní tvůrčí zvracení by mělo vycházet předně z toho, co jste se dozvěděli od klienta při úvodním jednání. Jsou to však pouze základní kameny, kterých není se třeba sveřepě držet, ale je třeba s nimi počítat především u pozdějšího licitování o funkčnosti námětu.
  • 4. Náměty a literární scénář
  • Poté, co vás přestanou napadat úžasné nápady, je třeba si vybrat několik kandidátů, kteří budou ze všech úhlů pohledu nejrealizovatelnější. Důležité je brát v úvahu kritéria preprodukční, jako například, jestli je možné skutečně nápad dotáhnout do konce tak, aby fungoval, produkční, zda není natáčení nerealizovatelné z důvodů přiliš vysokých nákladů, neexistujících lokací či jiných dispozic, které jsou pro projekt předem dané (možnosti workshopu), a postprodukční, jestli nejsou trikové efekty nad naše síly atd. Je nutné také brát ohled na distribuční kanály, kde by se měl spot objevit. V poslední fázi této části se budeme věnovat tvorbě literárního scénáře a různým možnostem, jak prezentovat připravené náměty. 5. Obhájení námětu před klientem / konzultace s lektory o technické realizovatelnosti
  • Každá skupina předstoupí před svého zadavatele, kterému bude muset náměty prezentovat a postupně ho ujistit, že vše bude fungovat tak, jak na prvním jednání naznačil.
  • Pokud studenti obhájí své nápady před zadavatelem, budou ještě muset projít technickou zkouškou u lektorů, aby byly náměty skutečně v rámci workshopu realizovatelné. Studenti budou obhajovat už pouze jeden námět, který vzejde z předchozího jednání se zadavatelem.
  • 6. Technický scénář
  • Poté, co se skupině podaří obhájit svůj námět (není vyloučeno, že se jim na poprvé náměty obhájit nepodaří), bude nutné vyrobit technický scénář. Bez tohoto specifického scénáře by natáčeni bylo přinejmenším neekonomické (časově, finančně,...), v horším případě by se uskutečnilo zcela jinak. Díky výrobě technického scénáře si studenti uvědomí, jak složité je naplánovat pro celý tým natáčení a proč je tento dokument pro natáčení tak důležitý.
  • 7. Konzultace s klientem
  • Před začátkem realizace si týmy ještě jednou budou muset přijít pro posvěcení zadavatele. V této fázi je dobré ho seznámit s přesnou verzí, která vychází z technického scénáře. Při plánování technického scénáře se mohly některé dispozice změnit a ovlivnit tak předem schválený námět.
  • 8. Produkce
  • Na základě finálního a zadavatelem schváleného technického scénáře, kterému stejně pořádně nerozumněl, se musí ihned rozběhnout produkce. Studenti budou seznámeni se základními produkčními technikami. Následně studenti vyrazí za realizací svých námětů.
  • 9. Realizace
  • Poté, co si studenti připraví zázemí pro natáčení, budou lektoři pomáhat s technickou stránkou. Vysvětlí studentům základní režijní postupy, časté chyby a pokusí se jim naznačit, co je očekává v postprodukci, pokud nebudou přemýšlet nad finálním výsledkem u realizace.
  • 10. Postprodukce
  • Výsledný materiál, který studenti vytvoří, budou muset také sestříhat a zpostprodukovat. V této fázi lektoři vysvětlí týmům, jak používat střihový software a pravidla střihové skladby, tak aby byli schopni svá díla dotáhnout do požadovaného konce.
  • 11. Odevzdání hotového díla
  • V poslední etapě kreativního závodu s časem budou týmy prezentovat před zadavatelem své dílo. Každý spot bude před všemi analyzován a společně rozebereme, kde vznikly chyby i dobré napády a proč.
Výukové metody
workshop
Metody hodnocení
závěrečný (skupinový) projekt
Informace učitele
Výuka probíhá blokovou formou v prostorech videotéky a v terénu, časový plán bude aktualizován vyučujícím.
Proces registrace a přijetí do kurzu:
Protože kurz vyžaduje práci s odbornými lektory a video technikou, musíme omezit počet posluchačů na 12. Vzniknou tak dva 6členné, vzájemně soutěžící týmy, složené z profesí režiséra, scenáristy, produkčního, kameramana, zvukaře a střihače.
1. Zájemci o workshop se zapíší do kurzu Video workshop - krátké formáty
2. Vyberou si jednu z profesních rolí v týmu.
3. Zúčastní se výběrového pohovoru (selekce bude provedena na základě krátkého úkolu řešeného na místě - v závislosti na celkovém počtu přihlášených), o termínu pohovoru budeme včas informovat registrované studenty. Registrovaní studenti, kteří nebudou vybráni, se ještě stihnou odregistrovat.
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá každý týden.
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/KA2_03FAV