PBSNJA2 Výchovné poradenství

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1. 5 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Libor Hřebíček, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 G24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz integruje problematiku výchovného, pedagogického a organizačního poradenství ve vztahu k současné škole. Pozornost je věnována práci školního poradenského pracoviště (např. poradenství v oblasti vzdělávacích a výchovných obtíží a kariérního růstu žáků). Aktuálně se v kurzu věnuje pozornost otázce inovace školních vzdělávacích programů v souvislosti s autoevaluací škol.
Osnova
  • Osnova: 1. Koncept služeb školního poradenského pracoviště 2. Charakteristika školních vzdělávacích programů 3. Autoevaluace škol 4. Koncipování poradenských služeb 5. Koncipování služeb ŠVP v rámci vzdělávacích programů
Literatura
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Intervence : pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, 249 s. ISBN 807290146X. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a Josef DUPLINSKÝ. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 207 s. ISBN 807290101X. info
  • DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
  • KOŠČO, Jozef. Poradenská psychológia [Koščo, 1987]. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1987. info
Výukové metody
teoetická příprava
Metody hodnocení
Výuka je koncipována jako soubor přednášek a seminárních cvičení, které jsou doplněny o kasuistické semináře.Hlavním seminárním způsobem výuky je projektová metoda, vycházející z reálných poradenských situací v terénu. Kurz je ukončen zkouškou v podobě písemného testu.
Informace učitele
Další doporučená studijní literatura: Drapela,J.V. Vybrané poradenské směry. Praha: 1995. Hřebíček,l. Teorie kariérního vývoje a kariérního poradenství. Brno: 2003. Kol. Pedagogicko psychologické poradenství ve školství ČR. Praha: 1997 Kohoutek,R. - Hřebíček,L. Pedagogicko psychologické poradenství ve školních podmínkách. Brno: 2004. Koščo,J. a jiní. Poradenská psychologia. Bratislava: 1987. Paulík,K. a jiní. Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava: 1994.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.