PG_ZRUB5 Dramaturgie programů zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
8/14. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michaela Zedníková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 3. 13:15–15:40 M21, Pá 15. 3. 12:30–15:40 M21, So 23. 3. 9:00–18:00 L35, Pá 29. 3. 12:30–15:40 M21, Pá 19. 4. 12:30–15:40 M21
Předpoklady
! PG_ZRU10 Dramaturgie programů ZRU && ! PG_ZKUPP10 Dramaturgie programů ZRU
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty pomáhajících profesí s principy a zásadami dramaturgie programů zkušenostně reflektivního učení tak, aby je byli schopni využívat v rámci jejich budoucí pracovní činnosti. Na základě vlastní zkušenosti si studenti osvojí způsoby, jak efektivně sestavovat smysluplný program s osobnostně rozvojovým potenciálem, za využití platformy zkušenostně reflektivního učení. Kurz je orientován na specifické potřeby budoucích speciálních pedagogů, psychologů, sociálních pracovníků, andragogů a jiných pomáhajících profesí. Studenti se během kurzu naučí pracovat s dramaturgickými cíli, zpracovávat scénář či vymezovat téma osobnostně rozvojových programů. Předmět je synergicky provázán se stejnojmenným kurzem, který je realizován pro stávající a budoucí učitele. Umožňuje tak rozšířit povědomí o aplikovatelnosti dramaturgie také v kontextu pedagogické reality, ve které se mohou studenti pomáhajících profesí v budoucnu uplatnit. Teoretické části kurzu obsahují identický společný základ pro obě cílové skupiny, přičemž obsah předmětu je následně zacílen na potřeby studentů pomáhajících profesí, tedy zejména na oblasti sociální práce a péče, poradenství, vzdělávání a psychoterapie. Lektor odborně ukotvený v těchto oblastech zadává specifické úkoly, na jejichž řešení vždy spolupracují studenti stejného profesního zaměření ve skupinkách. Vedle přímé výuky jsou tyto oblasti zohledňovány také v elektronických a tištěných studijních oporách. Na konci kurzu dramaturgie student: • porozumí a osvojí si základní dramaturgické pojmy, principy a zásady využitelné při realizaci osobnostně rozvojových programů pro různé skupiny klientů (např. oblast sociální práce či poradenská činnost) • při tvorbě dramaturgického programu si vyzkouší spolupráci se svými spolužáky a dokáže do budoucna zohledňovat specifické nároky na týmovou práci (způsob komunikace, týmové role aj.) • naučí se vymezovat téma zkušenostně reflektivního kurzu a formulovat dramaturgické cíle • bude schopen vybrat a smysluplně komponovat dílčí aktivity programu podle dopředu definovaných cílů, s ohledem na parametry a specifika cílové skupiny a další relevantní kritéria
Osnova
  • Smysl a funkce dramaturgie 1. 11. 2013, 12:30—15:40, J. Haková (učebna M21) Teoretická dramaturgie 15. 11. 2013, 12:30—15:40, J. Haková (učebna M21) Praktická dramaturgie 29. 11. 2013, 12:30—15:40, J. Haková (učebna M21) Dramaturgické uvažování v praxi (Workshop ZRU + 1. část ZRUB) 13. 12. 2013, 9:00—12:00, J. Haková (učebna ACOR) Dramaturgické uvažování v praxi (Workshop ZKUPP + 2. část ZRUB) 13. 12. 2013, 13:00—16:00, J. Haková (učebna ACOR) Tvorba dramaturgické koncepce (Workshop ZRU + 1. část ZRUB) 10. 1. 2014, 12:00—18:00, J. Haková (učebna ACOR) Prezentace dramaturgické koncepce (ZRU + 1. část ZRUB) 11. 1. 2014, 9:00—12:00, J. Haková (učebna ACOR) Tvorba dramaturgické koncepce (Workshop ZKUPP + 2. část ZRUB) 11. 1. 2014, 13:00—19:00, J. Haková (učebna ACOR) Prezentace dramaturgické koncepce (ZKUPP + 2. část ZRUB) 12. 1. 2014, 9:00—12:00, J. Haková (učebna ACOR) Praktická dramaturgie na akci zkušenostně reflektivního učení/Teoretická dramaturgie po akci zkušenostně reflektivního učení 17. 1. 2014, 10:00—11:30, J. Haková (učebna M21) Příklady akcí zkušenostně reflektivního učení 17. 1. 2014, 12:30—15:30, J. Haková (učebna M21)
Literatura
  • Budování příběhu, aneb, Demiurgie versus dramaturgie. Edited by David Jan Novotný. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. 234 s. ISBN 978-80-246-1306.
  • • BOUD, David, Rosemary KEOGH a David WALKER. Reflection: turning experience into learning. 1st pub. London: Kogan Page, 1985, 170 s. ISBN 0850388643.
  • FRANC, Daniel, Daniela ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201 s. ISBN 978-80-251-1701-9.
  • SVOZILOVÁ, Petra. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5.
  • BOWLES, Hugo. Storytelling and drama: exploring narrative episodes in plays. Philadelphia: John Benjamins Pub. Co., 2010, ix, 216 p.
  • FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou : praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201. ISBN 9788025117019. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1980, 89 s. info
Výukové metody
Přednáška, interaktivní workshop, samostatná práce v týmu, metodické vedení, práce ve skupině.
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je nutné být zapsaný na prezenční listině, dále mít vyplněnou elektronickou zpětnou vazbu a zpracování skupinového projektu a jeho následná prezentace. Veškeré podrobnosti o ukončení najdete předně na webu www.acor.cz a v ELFové podpoře. Nedodržení termínů a podmínek znamená nemožnost ukončit předmět.
Informace učitele
Více informací o předmětu najdete v ELFu. Na adrese: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1316 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014.