PSB_443 Kapitoly o paměti

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Eva Rubínová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:40–18:15 C51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 39 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/39, pouze zareg.: 0/39
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit studentům hlavní přístupy ke studiu paměti z pohledu kognitivní psychologie, neurověd a neuropsychologie, představit hlavní teorie základních paměťových procesů a seznámit studenty s metodami, užívanými ve studiích paměti. Studenti by po absolvování tohoto kurzu měli být schopni kriticky posoudit výzkumné studie z hlediska hypotéz, použitých metod a interpretace výsledků a navrhnout a realizovat vlastní výzkumnou studii.
Osnova
  • 1. Představení náplně kurzu a povinné literatury, doporučení pro studenty. Co je paměť? Největší mýty o paměti.
  • 2. Hlavní dělení paměti. Krátkodobá a pracovní paměť. Model pracovní paměti dle Baddeleyho (2010).
  • 3. Učení a efektivní učební strategie.
  • 4. Epizodická paměť a paměťové procesy.
  • 5. Sémantická paměť. Koncepty a organizace sémantické paměti.
  • 6. Autobiografická paměť. Vývoj autobiografické paměti. Životní skripty. Teorie autobiografické paměti dne Conwaye (2005) a Rubina (2006).
  • 7. Falešné vzpomínky u dětí a dospělých. Metody a materiály užívané ve výzkumu.
  • 8. Výzkum paměti v oblasti svědeckých výpovědí.
  • 9. Vývojové aspekty paměti. Amnézie.
  • 10. Poruchy paměti a jejich neuropsychologická diagnostika.
  • 12. 3. se výuka nekoná.
  • Změny v náplni předmětu jsou vyhrazeny.
Literatura
    povinná literatura
  • Howe, M. L. (2011). The Adaptive Nature of Memory and Its Illusions. Current Directions in Psychological Science, 20(5), 312-315.
  • Tulving, E. (1985). Memory and consciousness. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 26(1), 1-12.
  • Conway, A. R., Cowan, N., & Bunting, M. F. (2001). The cocktail party phenomenon revisited: The importance of working memory capacity. Psychonomic Bulletin & Review, 8(2), 331-335.
  • Mahoney, C. R., Brunyé, T. T., Giles, G. E., Ditman, T., Lieberman, H. R., & Taylor, H. A. (2012). Caffeine increases false memory in nonhabitual consumers. Journal of Cognitive Psychology, 24(4), 420-427.
  • Clayton, N. S., Griffiths, D. P., Emery, N. J., & Dickinson, A. (2001). Elements of episodic–like memory in animals. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, 356(1413), 1483-1491.
  • Roediger III, H. L., & Karpicke, J. D. (2006). Test-Enhanced Learning Taking Memory Tests Improves Long-Term Retention. Psychological Science, 17(3), 249-255.
  • Collins, A. M., & Quillian, M. R. (1969). Retrieval time from semantic memory. Journal of verbal learning and verbal behavior, 8(2), 240-247.
  • Hassabis, D., & Maguire, E. A. (2007). Deconstructing episodic memory with construction. Trends in cognitive sciences, 11(7), 299-306.
  • Pathman, T., Samson, Z., Dugas, K., Cabeza, R., & Bauer, P. J. (2011). A “snapshot” of declarative memory: Differing developmental trajectories in episodic and autobiographical memory. Memory, 19(8), 825-835.
  • Renoult, L., Davidson, P. S., Palombo, D. J., Moscovitch, M., & Levine, B. (2012). Personal semantics: at the crossroads of semantic and episodic memory. Trends in cognitive sciences, 16, 550-558.
  • Storm, B. C. (2011). The benefit of forgetting in thinking and remembering. Current Directions in Psychological Science, 20(5), 291-295.
  • Loftus, E. F., & Palmer, J. C. (1974). Reconstruction of automobile destruction: An example of the interaction between language and memory. Journal of verbal learning and verbal behavior, 13(5), 585-589.
    doporučená literatura
  • Cabeza, R., & St Jacques, P. (2007). Functional neuroimaging of autobiographical memory. Trends in cognitive sciences, 11(5), 219-227.
  • Karpicke, J. D. (2012). Retrieval-Based Learning Active Retrieval Promotes Meaningful Learning. Current Directions in Psychological Science, 21(3), 157-163.
  • Roediger, H. L. & McDermott, K. B. (1995). Creating false memories: Remembering words not presented in lists. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 21(4), 803-814.
  • Sperling, G. (1960). The information available in brief visual presentations. Psychological monographs: General and applied, 74(11), 1.
  • Conway, M. A. (2005). Memory and the self. Journal of memory and language, 53(4), 594–628.
  • Dunlosky, J., & Rawson, K. A. (2012). Despite their promise, there's still a lot to learn about techniques that support durable learning. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 1(4), 254-256.
  • Postle, B. R. (2006). Working memory as an emergent property of the mind and brain. Neuroscience, 139(1), 23-38.
  • Brown, R., & Kulik, J. (1977). Flashbulb memories. Cognition, 5(1), 73-99.
  • Roediger III, H. L., & Pyc, M. A. (2012). Inexpensive techniques to improve education: Applying cognitive psychology to enhance educational practice. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 1(4), 242-248.
  • Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public...
  • Diamond, A. (2012). Activities and Programs That Improve Children’s Executive Functions. Current Directions in Psychological Science, 21(5), 335-341.
  • Spreng, R. N., Mar, R. A., & Kim, A. S. (2009). The common neural basis of autobiographical memory, prospection, navigation, theory of mind, and the default mode: a quantitative meta-analysis. Journal of cognitive neuroscience, 21(3), 489-510.
  • Kornell, N., Rabelo, V. C., & Klein, P. J. (2012). Tests enhance learning—Compared to what?. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 1(4), 257-259.
  • Baddeley, A. (2010). Working memory. Current Biology, 20(4), 136–140.
  • Rubin, D. C. (2006). The basic-systems model of episodic memory. Perspectives on Psychological Science, 1(4), 277-311.
  • Baddeley, A. D., Eysenck, M. W., Anderson, M. C. & Anderson, M. (2009). Memory. Taylor & Francis Group.
  • Oberauer, K., & Hein, L. (2012). Attention to Information in Working Memory. Current Directions in Psychological Science, 21(3), 164-169.
  • Craik, F. I., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of verbal learning and verbal behavior, 11(6), 671-684.
  • Eysenck, M. W. & Keane, M. T. (2010). Cognitive psychology: A student's handbook (6th ed.). Taylor & Francis Group.
    neurčeno
  • Další literatura bude upřesněna v průběhu přednášek.
Výukové metody
Teoretická příprava - přednášky, diskuse, práce v menší skupině. Experimenty. Domácí četba.
Metody hodnocení
Studenti si vyberou pět z 10 článků uvedených v povinné literatuře a z nich budou na začátku přednášky psát krátký kvíz (10 otázek).
Při nesplnění pěti kvízů (student/ka se nedostaví), bude jako náhradní úkol zpracovat popularizaci vybraného článku (po konzultaci).
Celkové hodnocení se bude skládat z kombinace výsledků průběžných kvízů zaměřených na domácí četbu (nejhorší výsledek je skartován) a závěrečného testu (30 otázek, kombinace multiple-choice a krátkých odpovědí).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013.