UZHI001II Didaktika dějepisu

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Malíř, CSc.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Ambrožová
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 7:30–9:05 C43
Předpoklady
UZHI001I Vybr. problémy didaktiky děj.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je osvojení teoretických znalostí a dovednosti pro výuku dějepisu na střední škole. Na základě nabytých znalostí zvládnout interpretaci středoškolské látky a její předání studentům, zvládat specifické nároky spojené s předmětem v oblasti prověřování znalostí, alternativních výukových metod, mimoškolní činnosti apod.
Osnova
  • 1) Koncepce výuky v jednotlivých typech středních škol, struktura osnov
  • 2) Obsahové pojetí výuky historie, hranice a kontinuita s ostatními vyučovanými předměty, role pomocných věd historických
  • 3) Výukové metody, organizace vyučovací hodiny
  • 4) Speciální postupy, seminární styl práce, projektové vyučování
  • 5) Specifika prověřování znalostí a hodnocení studentů ve výuce historie
  • 6) Výuková a výchovná role učitele v hodinách historie, praktické povinnosti středoškolského učitele
  • 7) Rozbory zkušeností z vyučovacích pokusů absolvovaných v rámci pedagogické praxe.
Literatura
  • Učební osnovy MŠMT
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
  • ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějěpisu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. info
Metody hodnocení
přednáška, seminář; písemný test z problematiky didaktiky dějepisu, historické geografie, historiografie a školské legislativy.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.