CLDS27 Aktuální problémy vysokoškolské didaktiky české literatury

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka v semináři Vybrané aktuální problémy vysokoškolské didaktiky české literatury probíhá blokově formou disputací k následujícím tematickým okruhům:
1. Jak rozumět filmové adaptaci;
2. Vedení studentského projektu, seminární a závěrečné práce na VŠ;
3. Možnosti komparatistiky v bádání o obrozenské literatuře;;
4. Modely interpretace;
5. Příprava semináře pro posluchače bakalářského a magisterského studia;
6. Práce studenta a pedagoga s primární a sekundární literaturou;
7. Příprava a zásady plánování a realizace výzkumu v literární vědě.
Osnova
  • Filmová adaptace, teorie, dějiny.
  • Literární komparatistika. Národní obrození v literárněvědné bohemistice.
  • Zadávání studentských prací. Techniky hledání, zadávání a rozvíjení tématu studentských prací. Techniky práce s textem. Revize textu.
  • Modely interpretace.
  • Vedení studentských prací. Tvorba posudku.
  • Příprava osnovy výuky. Příprava vyučovací hodiny. Vedení hodiny.
  • Práce s literaturou, katalog četby.
  • Hodnocení studentských prací. Vyhodnocení a didaktická reflexe hodiny a celé výuky.
  • Struktura konzultačních hodin.
Literatura
  • Šanderová, Jadwiga: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. 1. vyd. Praha: Sociol. naklad., 2005. ISBN 80-86429-40-7 .
  • Filka, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce : praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. 1. vyd. Brno : Knihař, 2002. 223 s. ISBN 80-86292-05-3.
  • Eliášová, Viera a kol. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pe učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: ŠPÚ; British Council Slovakia, 2007. ISBN 978-80-89225-35-4
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • KAHN, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Translated by Hana Kašparovská. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 149 s. ISBN 80-7178-443-5. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
  • FIŠERA, Ivan. Tvůrčí potenciál podniku. Praha: Svoboda, 1990. ISBN 8020501444. info
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: celkem 10 vyuč. hodin.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.