CJBB169 Jazyk a styl žurnalistiky

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Pilchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 15:50–17:25 U22
Předpoklady
CJA015 Souč. č. j. - stylistika
Seminář předpokládá elementární znalosti ze stylistiky, navazuje na znalosti získané v předmětu "Současný český jazyk - stylistika", pozornost bude věnována publicistickému stylu a žurnalistice.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář vede ke zvládnutí stylizace a kompozice žurnalistického textu a dále doplňuje studium předmětu „Současný český jazyk – stylistika“ o teoretické a hlavně praktické dovednosti z oblasti žurnalistiky.
Student bude schopen na základě charakteristických verbálních i neverbálních prostředků určit o jaký typ žurnalistického žánru se jedná.
Osvojí si teoretické i praktické dovednosti, které může využít v oblasti mediální činnosti.
Osnova
  • Žurnalistika a její pojetí, funkce žurnalistiky, vnitřní diferenciace.
  • Definice pojmu žánr a jeho vymezení, žurnalistické žánry (zpravodajské, publicistické, beletristické).
  • Kompozice jako proces tvorby žurnalistických textů.
  • Charakteristické jazykové prostředky žurnalistiky (zpravodajství x publicistika, bulvární x tzv. seriózní tisk, automatizace a aktualizace výrazových prostředků, modelovost komunikace atd.).
  • Jazyk a styl analytických žánrů (prostředky nepřímé nominace, frazeologické prostředky, syntaktické prostředky, ostatní verbální prostředky, verbální prostředky v titulcích).
  • Reportáž jako metoda a žánr, fejeton, sloupek, editorial aj..
  • Sportovní žurnalistika a její specifika.
  • Persvaze a její prostředky v současných žurnalistických textech.
  • Prostředky neverbální komunikace v žurnalistice.
Literatura
    povinná literatura
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011, 296 s. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
  • JUNKOVÁ, Bohumila. Jazyková dynamika současné publicistiky. 1. vydání. Praha: ARSCI, 2010, 238 stran. ISBN 9788074200076. info
  • BEČKA, Josef Václav. Jazyk a styl novin. 1. vyd. Praha: Novinář, 1973, 216 s. URL info
    doporučená literatura
  • SRPOVÁ, Hana. Od informace k reklamě. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2007, 269 s. ISBN 9788073682651. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007, 263 s. ISBN 9788072772667. info
  • DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 152 s. ISBN 9788024716022. info
  • RUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 292 s. ISBN 8024701588. info
  • REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 327 s. ISBN 8071789267. info
  • MLČOCH, M. Charakteristické rysy jazyka psané sportovní žurnalistiky. První. Olomouc, 2000. info
  • SRPOVÁ, Hana. K aktualizaci a automatizaci v současné psané publicistice. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Filozofická fakulta, 1998, 168 stran. ISBN 8070424907. info
  • ŠTORKÁN, Karel. O reportáži prakticky i teoreticky. [S.l.]: Novinář, 1985. info
  • ŠTORKÁN, Karel. Publicistické žánry. 1. vyd. Praha: Novinář, 1980, 349 s. info
    neurčeno
  • JAKLOVÁ, A. Persvaze a její prostředky v současných žurnalistických textech. Naše řeč, 2002, roč. 85, č. 4, s. 169-176.
  • PRAVDOVÁ, M. Infotainment, politainment, edutainment aneb K jazyku masových médií. Naše řeč, 2003 roč. 86, č. 4, s. 206-217.
  • MLČOCH, M. Několik poznámek k nejazykovým a jazykovým prostředkům v současném bulvárním a tzv. seriozním tisku. Naše řeč, 2002, roč. 85, č. 5, s. 235-243.
  • SHATURY, A. A. Titulky v psané publicistice (Srovnávací studie). Naše řeč, 1999, roč. 82, č. 2., s. 79-86.
Výukové metody
Kurs probíhá formou seminářů – hlavní metodou práce je kolektivní a individuální práce se zadanými texty, při níž se rozvíjí schopnost prakticky aplikovat osvojené teoretické a metodologické poznatky.
Metody hodnocení
- pouze dvě absence v semináři,
- aktivita v semináři, účast v diskuzi
- zápočet bude udělen za přednesení referátu na dané téma
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016.