IMK17 Umění nových médií: umění a technika II

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 2. 14:10–15:45 N21, Pá 20. 3. 14:10–15:45 N21, Pá 24. 4. 14:10–15:45 N21, Pá 15. 5. 14:10–15:45 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Navazující předměty
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.