PSB_95 Psychologie zrakového vnímání

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Radovan Šikl, Ph.D. (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 C51
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento seminář je úvodem do studia zrakového vnímání. Lidské smysly fungují natolik přesně, natolik rychle a bez zjevného úsilí, že máme sklon považovat jejich činnost za zautomatizovanou a vnímání za přímé (nezprostředkované) zobrazení reality. Ve skutečnosti se za úspěšností ukrývá vysoce komplexní psychický a fyziologický proces, díky kterému jsme schopni objekty v našem okolí s úspěchem nalézat, rozpoznávat je a interagovat s nimi. Jakým způsobem tedy člověk vnímá? Jak se daří lidskému mozku dodat na významu všem jednotlivým senzorickým vstupům tak, abychom mohli vnímat bohatost okolního světa? Úkolem semináře je zprostředkovat poznatky o tom, jak získáváme, zpracováváme a dále používáme informace o objektech a událostech probíhajících v našem okolí. Přestože hlavní náplní budou percepční procesy u dospělého, zdravého člověka uvyklého na život v euroamerické civilizaci, do přednášek budou rovněž začleněny informace týkající se poruch vnímání, vnímání novorozenců a dětí, vnímání zvířat nebo vnímání u tzv. přírodních národů.
Osnova
  • (1) Úvod do studia: Důvody pro zájem o studium tématu zrakové vnímání. Obecné vlastnosti procesu zrakového vnímání. Vnímání jako interpretace reality. 2) Světlo, oko, mozek: Fyzikální vlastnosti světla. Anatomie a fyziologie oka. Fotoreceptory. Optický nerv. Primární zraková kůra. Vyšší korová centra. Teorie dvou zrakových proudů. (3) Vnímání barev: Barvy v životě. Jejich vliv na prožívání a jejich role při vnímání. 3 fyzikální a percepční komponenty barvy. Atributy barvy. Katalog barev. Kolik barev rozlišujeme. Kolik barev rozlišujeme v jazyce. Mísení barev. Hlavní teorie vnímání barev. Barvoslepost. Barevné vidění u zvířat. (4) Vnímání prostoru: Vnímání prostoru při výkonu různých profesí. Problém rekonstrukce vnímané reality z plochy sítnice. Nápovědi o prostoru. Od dílčích nápovědí k vjemu prostoru. Vztah fyzikálního a vizuálního prostoru. Nature vs. nurture. Vnímání prostoru u zvířat. (5) Objektové vnímání: Percepční organizace. Principy Gestalt psychologie. Rozpoznávání objektů. Hlavní teorie rozpoznávání (teorie závislosti a nezávislosti na perspektivě). Poruchy rozpoznávání. Vnímání tváří. Vnímání scén. (6) Vnímání pohybu: Informační potenciál pohybu. Percepční prahy. Čím vším je ovlivnitelná vnímaná rychlost? Oční pohyby. Vnímání zdánlivého pohybu (stroboskopický, indukovaný, autokinetický, následné působení). Vnímání událostí. Vnímání a jednání. (7) Experimentální praktikum.
Literatura
    povinná literatura
  • Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Praha, Grada.
    doporučená literatura
  • Eysenck, M.W & Keane, M.T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha, Academia.
  • Sekuler, R. & Blake, R. (2006). Perception (5th Ed.). New York, McGraw Hill.
  • Goldstein (2013). Sensation and Perception (9th Ed.). Thomson Wadsworth.
  • Goldstein, E.B., ed. (2009). The Encyclopedia of Perception, Thousand Oaks, CA, Sage publications, Inc.
    neurčeno
  • Palmer, S. E. (1999). Vision science: Photons to Phenomenology. Cambridge, MA: Bradford Books/MIT Press.
  • Snowden, R., Thompson, P. & Troscianko, T. (2012). Basic Vision (revised edition). Oxford, Oxford University Press.
  • Blažek, V. & Trnka, R, Eds. (2009). Lidský obličej. Praha, Karolinum.
  • Cumminsová, D. D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha, Portál.
  • Eagleman, D. (2012). Inkognito aneb tajný život mozku. Praha, Dybbuk.
  • Hull, J. (2012). Pouť do říše slepoty. Praha, Triton.
  • Ramachandran, V. S. (2012). Mozek a jeho tajemství. Praha, Dybbuk.
  • Sacks, O. (1993). Muž, který si pletl manželku s kloboukem a jiné klinické povídky. Praha, Mladá fronta.
  • Sacks, O. (1997). Antropoložka na Marsu. Praha, Mladá fronta.
  • Sacks, O. (2011). Zrak mysli. Praha, Dybbuk.
Výukové metody
Interaktivní seminární výuka s využitím multimediálních podkladů.
Metody hodnocení
1. seminární práce, 2. účast v hodinách
Informace učitele
Zájemci o seminář pošlou vyučujícímu žádost o souhlas se zápisem předmětu vysvětlující jejich motivaci, a to v rozsahu jednoho odstavce. Na jejím základě se vyučující rozhodne o udělení souhlasu. Termín odevzdání žádosti je 10. února. Počet účastníků semináře je omezen na 30 studentů. Pro absolvování předmětu je nutná alespoň 75% účast na semináři a vypracování seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016.