CJBA10 Úvod do dialektologie

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Stanislava Kloferová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJBA10/01: Út 10:50–12:25 zruseno D31, S. Kloferová
CJBA10/02: Út 9:10–10:45 zruseno D31, S. Kloferová
Předpoklady
CJA001 Úvod do stud. česk. jaz.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je osvojení elementárních znalostí o ~nářeční diferenciaci českého národního jazyka. Na základě rozboru nářečních textů a práce s odbornou literaturou jsou posluchači vedeni k rozpoznávání a diachronnímu výkladu charakteristických znaků jednotlivých dialektů a seznamováni s vývojovými tendencemi běžné mluvy (zvláštní pozornost je věnována mluvě města Brna). Výuka přibližuje též tradice a současné úkoly české dialektologie a seznamuje studenty se základními metodami dialektologické práce. Podle aktuálních možností je součástí semináře účast na dialektologické exkurzi. Získané znalosti a metodické dovednosti si studenti prověřují při zpracování výsledků vlastního terénního výzkumu v rámci seminární práce.
Osnova
  • Výuka se věnuje několika tematickým okruhům: 1. Vymezení základních pojmů (stratifikace národního jazyka, teritoriální dialekt, lokální dialekt, interdialekt, běžná mluva, divergentní vývoj jazyka, vlnová teorie, jazykový zeměpis, ohnisko změny, izoglosa).
  • 2. Diachronní vývoj češtiny v relaci k její nářeční diferenciaci, dělení českých dialektů.
  • 3. Archaické dialekty na východě území národního jazyka: východomoravská a slezská nářeční skupina.
  • 4. Středomoravská nářeční skupina.
  • 5. Mluva města Brna - vývojové aspekty i současný stav (nářeční podloží, soužití s němčinou, sociolingvisticky relevantní determinanty velkoměsta, brněnská hantýrka).
  • 6. Česká nářeční skupina (konstituování obecné češtiny, okrajové archaické úseky jihozápadočeských a severovýchodočeských nářečí).
  • 7. Stručné dějiny disciplíny, základní monografie, nářeční slovníky, Český jazykový atlas.
  • 8. Metodika nářečního výzkumu.
Literatura
  • České nářeční texty. Edited by Věra Lamprechtová - Arnošt Lamprecht. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 425 s. 1976. URL info
  • BĚLIČ, Jaromír. Nástin české dialektologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 463 s. 1972. info
  • KRČMOVÁ, Marie. Běžně mluvený jazyk v Brně. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně. 198 s. 1981. info
  • DANEŠ, František. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Vydání 1. Praha: Academia. 292 stran. ISBN 8020006176. 1997. info
  • Balhar, J., Jančák, P. aj. 1992-2003. Český jazykový atlas 1-4. Praha : Academia
  • BALHAR, Jan. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia. 680 s. ISBN 8020013393. 2005. info
  • SGALL, Petr a Jiří HRONEK. Čeština bez příkras. Vyd. 1. Praha: H & H. 181 s. ISBN 80-85467-29-1. 1992. info
  • Bogoczová, Irena a kol. Tváře češtiny. Vyd. 1. Ostrava: OU, 2000. 266s. ISBN 80-7042-566-0
Výukové metody
V semináři je kombinován výklad vyučujícího se samostatnou prací posluchačů. Studenti rozebírají nářeční texty (v psané i zvukové podobě), učí se pracovat s literaturou oboru, zejména s Českým jazykovým atlasem, nacvičují metodiku nářečního výzkumu (sestavování dotazníku, výběr respondentů, řízený rozhovor, dialektologický přepis, tvorba nářečního slovníku). Součástí kurzu je dialektologické exkurze.
Metody hodnocení
Zkouška má charakter písemného testu. Předpokladem přístupu ke zkoušce je úspěšně zpracovaná seminární práce shrnující výsledky vlastního nářečního výzkumu. Požadavky ke zkoušce: základní orientace v českých dialektech, znalost problematiky probírané v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.