DU1405 Moravské a vídeňské malířství 19. století

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Robert Janás, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Janás, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 17:30–19:05 K32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Malířství na Moravě 19. století se vyvíjelo v těsné závislosti na Vídni. Nejvýznamnější moravští malíři žili trvale ve Vídni, ale udržovali těsné kontakty s Moravou, vystavovali na výstavách pořádaných v Brně a stávali se členy místních uměleckých organizací. Dění na výtvarné scéně v Brně odráželo dění ve Vídni v relaci provincie a centra. Velmi důležitou roli hrál i Mnichov, který představoval po Vídni druhou nejčastější studijní a pracovní destinaci moravských výtvarných umělců. Tato provázanost byla oboustranná, když zhruba jedna desetina autorů vystavujících na výstavách spolku Mährischer Kunstverein v Brně měla trvalé bydliště v Mnichově. Cyklus přednášek bude sledovat vývoj malířské scény na Moravě, především v Brně, zasazený do uceleného kontextu vídeňského uměleckého okruhu a širších souvislostí v rámci středoevropského a německého prostředí (Mnichov…). Kromě sledování vývoje malířství na pozadí slohových tendencí přinesou přednášky i obecný přehled o uměleckém dění v Brně (výstavy soudobého výtvarného umění, umělecké spolky, vzdělávání umělců, možnosti pro výtvarné realizace v jednotlivých fázích 19. století).
Osnova
  • 1) Klasicismus a nazarénská malba (Füger, Overbeck, Cornelius, Schadow, Schnorr von Carolsfeld, Führich, Kupelwieser, Quadal, Guttalek, Zelený) 2) Biedermeier (Waldmüller, Fendi, Spitzweg, Schwind, Švanda, Zelený) 3) Krajinomalba 1. poloviny 19. století (Koch, Reinhart, romantická krajinomalba v Drážďanech, Vídni a Mnichově – rozdíly, Axmann, Richter, Rektorzik, Milián) 4) Malba 3. čtvrtiny 19. století a proudy dobové vídeňské a mnichovské akademické malby (Pilotyho škola v Mnichově, Rahl, Blaas, Feuerbach, Zelený, Ledeli, Mayssl, Atzker, Roller, Pirchan) 5) Makartovský neobarok (Makart, Hugo a Eduard Charlemontové, Wichera) 6) Naturalismus a přežívající tradice biedermeieru v žánrové malbě (Menzel, Leibl, Friedländer, Engelhart, Felbinger, Temple, Hugo Charlemont, Tichy, Straka, Kinzel, Gisela, Hamza) 7) Vlivy Eitelbergera a Uměleckoprůmyslové školy (Künstlercompagnie, Veith, Berger) 8) Symbolismus přelomu století (Max, Stuck, Bernatzik, Veith, Kasparides, Straka, Schwaiger, Jenewein) 9) Krajinomalba přelomu století (Zimmermann, Lichtenfels, Pettenkofen, Schindler, Blau-Lang, Darnaut, Worpswede, Jettel, Kasparides, Hölzel, Kalvoda, Lolek, Ulmann) 10) Klub přátel umění a německo – slovanská polarizace, vlivy pražské akademie jako konkurence dominantních vídeňských vlivů kolem roku 1900 (Uprka, Mandel, Frolka, Lolek, Švabinský) 11) Secese a impresionismus (Wiener Secession, Brunner, Thuma, Uprka) 12) Stylizmus a generace kol. 1910 (Klimtgruppe, Kunstschau, Wieden, Kurzweil, Wacha, Csánk, Köhler, Böhm, Beran)
Literatura
    doporučená literatura
  • Dějiny českého výtvarného umění 1780/1890, 3/I - II. 1. vyd. Praha: Academia, 2001, s.470, 407. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Nina. 90 let Domu umění města Brna : architektura, historie, výstavy, kulturní činnost 1910-2000, Dům umění města Brna 20. října - 10. prosince 2000. Edited by Jana Vránová. Brno: Dům umění města Brna, 2000, 231 s. ISBN 80-7009-124-X. info
Výukové metody
přednášky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017.