KSCB107 Fonetika souvislé řeči v čínštině

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Plucar, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 K23
Předpoklady
KSCA003 Fonetika čínštiny && KSCA006 Čínština I && ! KSCA007 Čínština II
Předmět navazuje na kurz KSCA003 Fonetika a dále rozvíjí nácvik výslovnosti a náslechu moderní čínštiny na obtížnějším materiálu (delší úseky). Předmět je určen pouze pro studenty prvního ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- praktický nácvik zvukové stránky putonghua od úrovně slabiky po úroveň věty; důraz na souvislou řeč - osvětlení probíraných jevů pomocí teoretických výkladů o zvukové stavbě putonghua (výklady jak fonologické, tak fonetické) - pravidelné čtení vybraných textů
Osnova
  • OBSAH KURZU:
  • 1. Upevnění dovedností: Dosažení optimální výslovnosti dvojslabičných útvarů (správně vyslovené iniciály, finály, tonémy). Potřebné teoretické doplnění.
  • segmentální rovina:
  • - stručný výklad hierarchického modelu struktury čínské slabiky, založený na tradičních komponentech; výklad specifických fonetických vlastností těchto komponentů (významně usnadní správnou výslovnost slabiky)
  • - iniciály: stručný přehled fonologického systému iniciál, založeného na pinyinu;
  • - finály: stručný přehled fonologického systému finál založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných finál (zejm. dvojhlásky, trojhlásky, finály
  • suprasegmentální (prozodická) rovina: pro dvojslabičné útvary – upevnění kombinací tonémů, kombinace
  • 2. Výklad a nácvik suprasegmentálních (prozodických) jevů souvislé řeči Dosažení optimální zvukové podoby celých vět, a to v konkrétním situačním kontextu (adekvátní rozmístění a adekvátní zvukové ztvárnění přízvučných a nepřízvučných slabik + správné členění řeči = správný řečový rytmus; zvládnutí intonační křivky věty). Konkrétně:
  • - přízvuk v čínštině: spontánní hovorová putonghua jako stress-timed language (paralela s angličtinou, naopak výrazná odlišnost od češtiny); zvuková realizace přízvuku a „ne-přízvuku“; vztah mezi tónem a přízvukem;
  • - klitika a klitikoidy (systematicky nepřízvučná jednoslabičná slova) jako klíčové stavební prvky řečového rytmu
  • - variabilní akcentuace dvojslabičných slov
  • - zásady členění souvislé řeči, jeho jednotky (mluvní takt; větný úsek = kólon; věta)
  • - zásady přízvukování větných členů
  • - větný přízvuk (neutrální vs. logický/kontrastivní)
  • - větná intonace, její vztah k tonémům
  • - expresivita
Literatura
  • používaný zvukový materiál: zejména Švarný, Oldřich a kol. Hovorová čínština v příkladech I.- IV. Olomouc: UP, 1998. (věty zapsané v prozodické transkripci)
Výukové metody
cvičení - nácvik výslovnosti, četba
Metody hodnocení
pravidelná účast (povoleny 2 absence), domácí úkoly, aktivita
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.