PG32B58 Pedagogika rodiny

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:30–14:05 B2.43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogika rodiny vychází z charakteristik současné rodiny v moderní společnosti a z jejích základních funkcí, z nichž se soustřeďuje především na funkci výchovnou – socializační. Zajímá se o takové uspořádání a atmosféru rodiny, které jsou z hlediska možnosti naplňování její výchovné funkce optimální a současně o ty okolnosti, které plnění této funkce znesnadňují nebo přímo znemožňují. Jedná se především o známé fenomény, jako je rozvod, neúplná rodina, zaměstnanost rodičů, rodičovství mladistvých, alkoholismus, nejednotné výchovné působení ve vícegeneračních rodinách apod. Pozornost je věnována rodině s dětmi všech věkových skupin, stejně jako rodině dospělých členů. Dalšími tématy jsou seznámení s některými z možných modelů rodinné výchovy, s otázkami komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou a konečně také s postavením státu ve vztahu k rodině: k povinnosti rodičů pečovat o děti a k povinnosti dětí pečovat v dospělosti o rodiče. Student by měl v tomto kurzu získat přehled o aktuálních teoretických a empirických přístupech k otázkám současné rodiny a formou panelových diskusí se k nim poučeně vyjádřit a uplatnit svůj názor.
Osnova
  • (1) Základní pojmy ve vztahu k rodině, současný kontext rodinného života, proměny funkcí rodiny. (2) Rodina našich předků (pohled na rodinu v tzv. tradiční společnosti). (3) Podpora současné rodiny. Otázky prorodinné a pronatalitní politiky (trendy a změny v postavení rodiny ve společnosti, argumenty srovnávací a historické). (4) Současné a perspektivní proměny rodiny, manželství a rodičovství (z výsledků výzkumů o rodině od 90. let do současnosti u nás). (5) Pohled na rodinu na základě vybraných teorií (sociologických, sociobiologických a psychologických). (6) Socializace a výchova v rodině (obecná východiska, základní podmínky, principy, rodičovství jako celoživotní učení). (7) Vybraný model rodinné výchovy (specifické výchovné přístupy podle adlerovské koncepce rodinné výchovy, sourozenecké konstelace). (8) Výchovné problémy v rodině v souvislosti s tzv. atypickými rodinami (vymezení a charakteristika atypických rodin, vztahy v atypických rodinách, důsledky pro výchovu dětí, konkrétní příklady) (9) Rodina s dítětem školního věku (komplementárnost rodinné a školní výchovy a vzdělávání, rodičovská podpora dítěte školního věku v plnění jeho školních povinností, odkaz na teorii kulturního kapitálu a teorii řečových vzorů, spolupráce rodiny a školy). (10) Rodina s dospívajícím (stereotypy v pohledu dospívajících na rodiče, stereotypy v pohledu rodičů na dospívající, vzájemná komunikace, otázky autority v rodině). (11) Rodina dospělých členů (odchod dospělých dětí z rodiny, srovnávací pohled na vztahy v rodině s dospělými dětmi, povinnost dospělých dětí vůči rodičům, ženská a mužská role v rodině a v rodinné výchově). (12) Význam rodinných tradic a rituálů.
Literatura
    povinná literatura
  • Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Campbell, R.: Potřebuji tvou lásku. Návrat, Praha 1992. Campbell, R.: Hledám svou cestu. Návrat, Praha 1993. Demografie (nejen) pro demografy. SLON, Praha 1993. De Singly, F.: Sociologie souč
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Rodiče a škola. In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 319-323. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2004, LIV, 2004, č. 4, s. 326-341. ISSN 0031-3815. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 250 s. ISBN 80-85850-75-3. info
    doporučená literatura
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2009, roč. 14, č. 2, s. 131-153. ISSN 1803-7437. info
    neurčeno
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Učení v rodině v mezigeneračním pohledu. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2010, roč. 20, č. 4, s. 92-111. ISSN 1211-4669. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Vlastimil ČIHÁČEK, Kateřina EMMEROVÁ a Klára ŠEĎOVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2003, roč. 2003, č. 3, s. 309 - 320. ISSN 0031-3815. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Možnosti spolupráce školy a rodiny. In Sborník příspěvků z 5. pedagogického semináře organizovanéhe Ústavem celoživotního vzdělávání při PdF OU v Ostravě. Ostrava: Ústav celoživotního vzdělávání při PdF OU v Ostravě, 1999, s. 21-31. ISBN 80-7042-149-5. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 251 stran. ISBN 8085850753. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Influence of the Family on Educational Achievement. In Developing Schools for Democracy in Europe, an example of trans-European cooperation in education. Oxford Studies in Comparative Education. United Kingdom: Triangle Books, 1995, s. 125-133. ISBN 1-873927-13-4. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Kapitoly ze sociologie rodiny. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 143 s. info
Výukové metody
Přednáška a seminář
Metody hodnocení
Prezentace zvoleného tématu na semináři a zápočtová písemka
Informace učitele
Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Campbell, R.: Potřebuji tvou lásku. Návrat, Praha 1992. Campbell, R.: Hledám svou cestu. Návrat, Praha 1993. Demografie (nejen) pro demografy. SLON, Praha 1993. De Singly, F.: Sociologie současné rodiny. Portál, Praha 1999. Fialová, L., Hamplová, D., Kučera M., Vymětalová, S.: Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. SLON, Praha 2000. Horská P., Kučera M., Maur, E., Stloukal, M.: Dětství, rodina, stáří v dějinách Evropy. Panorama, Praha 1990. Horský, J., Seligová, M.: Rodina našich předků. Knižnice dějin a současnosti, Praha 1996. Marhounová, J.: Od osamění k nové rodině. SPN, Praha 1988. Maříková, H. (ed.): Proměny současné české rodiny. SLON, Praha 2000. Matějček, Z.: Rodiče a děti. Avicenum, Praha 1986. Matějček, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. SPN, Praha 1992. Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha 1994. Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Slon, Praha 1993. Možný, I.: Moderní rodina (mýty a skutečnost). Brno1990. Možný, I.: Sociologie rodiny. SLON, Praha 1999. Murphy, R. F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. SLON, Praha 1999. Národní zpráva o rodině. MPSV ČR, Praha 2004 (on line mpsv.cz) Pachl L. a kol.: Malá abeceda rodiny. Panorama, Praha 1983. Plaňava, I.: Manželství a rodiny. Nakladatelství Doplněk, Brno 2000. Plaňava, I., Pilát, M. (eds.): Děti, mládež, a rodiny v období transformace. Barrister a Principal, Brno 2002. Pol, M., Rabušicová, M.: Rozvoj vztahů školy a rodiny: několik zahraničních inspirací. In: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, U2, Brno 1997. Rabušic, L.: Kde ty všechny děti jsou? SLON, Praha 2001. Rabušicová, M., Pol, M.: Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1) (2). Pedagogika, č. 1, 2, 1996. Rabušicová, Milada, Emmerová, Kateřina. Role rodičů ve vztahu ke škole – teoretické koncepty. Pedagogika, roč. LIII, 2003, č. 2, s. 141–151. ISSN 3330-3815. Rabušicová, Milada, Čiháček, Vlastimil, Trnková, Kateřina, Šeďová, Klára.. Role rodičů ve vztahu ke škole – empirická zjištění. Pedagogika, roč. LIII, 2003, č. 3, s. 309–320. ISSN 0031-3815. Rabušicová, Milada, Šeďová, Klára, Trnková, Kateřina, Čiháček, Vlastimil. Rodina a (versus) škola. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 176. ISBN 80–210–3598–6. Rymešová, J.; Žáková, M.: Škola bez tajemství (aneb co by rodiče měli vědět o škole). Kvarta, Praha 1993. Říčan, P.: Cesta životem. Panorama, Praha 1989. Satirová, V.: Kniha o rodině. PRÁH, SVAN, Praha, Brno 1994. Sobotková, I.: Psychologie rodiny. Portál, Praha 2001. Sullerotová, E.: Krize rodiny. Karolinum, Praha 1998. Šeďová, K.: Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno, Paido, 2007.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.