PG51B74 Neurovědy ve výchově a vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Juříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 17:30–19:05 B2.32
Předpoklady
Dobrá čtenářská znalost angličtiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Předmět je určen pouze pro studenty navazujícího magisterského studia.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky neurověd, které mají uplatnění v procesech učení a vzdělávání. - Student se seznámí se základními pojmy v oblasti neurověd a kognitivní vědy. - Student bude mít přehled o aplikaci vybraných poznatků z neurověd do oblasti vzdělávání. - Student se seznámí s důležitými výzkumy v oblasti neurověd aplikovaných do vzdělávání.
Osnova
  • 23.2. Úvod od neurověd (základní koncepty) 8.3. Neuromýty 22.3. Efektivní učení a vyučování na pozadí neurověd 5.4. E-tracking ve vzdělávání a zraková percepce 12.4. v 15:00 do 18:00: Návštěva laboratoře pro experimentální humanitní vědy (HUME lab) 19.4. Zrcadlové neurony a procesy učení 3.5. Zpracování biosignálů a jejich analýza 17.5. Strojové učení a neuronové sítě
Literatura
  • Hanna, R., & Maiese, M. (2009). Embodied minds in action. Oxford: Oxford University Press.
  • Rudy, J. (c2008). The neurobiology of learning and memory. (xvii, 380 s.) Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, Inc. Publishers.
  • Siegel, D. (2012). The developing mind: how relationships and the brain interact to shape who we are. New York: Guilford Press.
  • Cozolino, L. (c2013). The social neuroscience of education: optimizing attachment and learning in the classroom. (1st ed., xxvii, 409 s.) New York: W.W. Norton & Company.
  • CAREY, Benedict. Jak se učíme : překvapivá pravda o tom, kdy, kde a jak se učíme. Translated by Romana Hegedüsová. 1. vydání. Brno: BizBooks, 2015, 247 stran. ISBN 9788026503491. info
  • COZOLINO, Louis J. The neuroscience of psychotherapy : healing the social brain. 2nd ed. New York: W.W. Norton & Co., 2010, xiv, 459. ISBN 9780393706420. info
Výukové metody
Frontální výuka a diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Zhodnocení návrhu výzkumu (v oblasti kognitivní vědy a vzdělávání) při skupinové prezentaci.
Informace učitele
Studijní materiály k jednotlivým lekcím najdete v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2017.