PSB_208A Projektivní metody pro děti II

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 7:30–9:05 C31
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 019, 036 - Vývojová psychologie I, II, PSA 053 Psychodiagnotika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích, realizace domácích úkolů a vypracování závěrečné písemné práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je práce s projektivními metodami i základní praktickou zkušenost prostednictvím práce s kazuistikami jak demostrovanými, tak i zpracovanými pod supervizí studenty samotnými. Pedpokládá se znalost témat a literatury k pedmtm: Vývojová psychologie I,II, Poruchy psychického vývoje, Poradenská psychologie, Psychodiagnostika dtí a dospívajících. Dále aktivní úast na semináích a zpracování seminární práce v rozsahu nejmén tí stran.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je práce s projektivními metodami i základní praktickou zkušenost prostednictvím práce s kazuistikami jak demostrovanými, tak i zpracovanými pod supervizí studenty samotnými. Pedpokládá se znalost témat a literatury k pedmtm: Vývojová psychologie I,II, Poruchy psychického vývoje, Poradenská psychologie, Psychodiagnostika dtí a dospívajících. Dále aktivní úast na semináích a zpracování seminární práce v rozsahu nejmén tí stran.
Osnova
  • Úvod:vymezení základních pojm, klasifikace projektivních technik, projektivní techniky v dtské praxi, kritické výhrady proti projektivním technikám Metody: Test stromu, Kresba lidské postavy, Kresba rodiny, Kresba zaarovaného zvíete, Test hvzd a vln.
Literatura
    doporučená literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 203 s. ISBN 9788026204992. info
  • Krejčířová, D. (2007). Použití Rorschachovy metody u dětí. In Telerovský, R., Ženatý, J., Čermák, I. (Eds.). Rorschach a projektivní metody. Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody, 3, 51-114.
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
  • Exner, J. E., Weiner. I. B. (1994). The Rorschach: A Comprehensive System, Volume 3: Assessment of Children and Adolescents 2nd Edition. Hoboken, New Jersey: Wiley
Výukové metody
Výuka probíhá jednou za dva týdny po dobu semestru (přednáška, cvičení), účast na seminářích je povinná. Předpokládá se aktivní účast, plnění domácích úkolů, diskuse na seminářích.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení předmětu (kolokvium) je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovanou - nebo pod supervizí vyhodnocenou jednu projektivní metodu (z výše uvedených), diagnostickým postupem, prezentovaným na seminářích (popis metody, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnostický závěr).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2024.