VIKBA32 Informační vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 13:20–14:55 M24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu jsou dány potřebou pedagogicko-didaktických základů, které by měl student ISK v rámci přípravy na profesi knihovníka nebo informačního pracovníka získat. Předmět svým obsahem vede studenty k těmto komplexním kompetencím: - studenti budou jednak rozumět informačnímu vzdělávání jako určitému pedagogickému a didaktickému směru s cílem edukace k informační gramotnosti, a to v prostředí knihoven všech typů i v prostředí dalších vzdělávacích institucí, - studenti budou schopni teoretické poznatky zužitkovat a postavit aktivity informačního vzdělávání podle různých kritérií, s ohledem na cílové skupiny, témata apod., a tedy budou umět aplikovat didaktiku informačního vzdělávání s ohledem na praxi. Cílem předmětu je rovněž vyjasnit širší perspektivu zahraničních i českých informačních politik, vzdělávacích a strategických dokumentů a modelů, které se týkají informačního vzdělávání a informační gramotnosti. Součástí předmětu v jeho aplikační rovině bude drobná spoluúčast studentů na přípravě a realizaci dílčích organizačních i odborných aktivit Týdne informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě (březen 2016).
Osnova
  • Úvod do problematiky – zakotvení obsahu předmětu v rámci oboru ISK i v kontextu oborové praxe, terminologie vzdělávacího obsahu, důležité body informační gramotnosti, informačního vzdělávání, informační politiky v ČR a ve světě.
  • Vývoj informačního vzdělávání, formy a obsah informačního vzdělávání, aktuální problémy, otázky, výzvy, interdisciplinarita.
  • Stav informační gramotnosti a průzkumy k jeho zjišťování, standardy a modely informační gramotnosti.
  • Informační vzdělávání ve školních, veřejných a akademických knihovnách, také ve vzdělávacích institucích formálního i neformálního vzdělávání, případně ve firemním prostředí.
  • Významné instituce a konference na podporu informační gramotnosti, komise IVIG a její činnost, konkrétní projekty informačního vzdělávání v zahraničí a ČR, trendy, grantové příležitosti 2015-2020 v oblasti informační gramotnosti a informačního vzdělávání.
  • Kapitoly z knihovnické pedagogiky se zaměřením na praxi - učení, vzdělávací postupy, metody, vzdělávací cíle, klíčové kompetence.
  • Didaktika informačního vzdělávání - lektorství pro knihovníky, struktura vzdělávacích aktivit, stavba lekce, jedinečnost didaktiky v knihovnické vzdělávací činnosti.
  • Plánování, návrh a reflexe návrhů vzdělávacího programu na podporu informační gramotnosti podle různých kritérií s ohledem na kurikulární dokumenty a podmínky knihoven a dalších institucí.
  • Využívání ICT v informačním vzdělávání, aktivity související s Týdnem informačního vzdělávání na FF
Literatura
  • DOMBROVSKÁ, M., LANDOVÁ H., TICHÁ L. Informační gramotnost – teorie a praxe v ČR. Národní knihovna [online]. 2004, roč. 15, č. 1, s. 7-18. Dostupný z: http://knihovna.nkp.cz/NKKR0401/0401007.html.
  • CATTS, Ralph; LAU, Jésus. Towards Information Literacy Indicators. Conceptual Framework Paper. [online]. Paris: UNESCO 2008. Dostupný na WWW: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001587/158723e.pdf
  • Handbook for Information Literacy Teaching (HILT) [online]. Cardiff: Cardiff University 2009. 178 s. Dostupný na: http://www.cardiff.ac.uk/insrv/educationandtraining/infolit/hilt/
  • GRASSIAN, Esther S. a Joan R. KAPLOWITZ. Information literacy instruction : theory and practice. 2nd ed. New York: Neal-Schuman, 2009, xxvii, 412. ISBN 9781555706661. info
  • NEEDHAM, Joyce. Teaching elementary information literacy skills with the Big6. Columbus: Linworth, 2009, xvi, 310. ISBN 9781586833268. info
  • Information literacy instruction handbook. Edited by Christopher N. Cox - Elizabeth Blakesley. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2008, 236 s. ISBN 9780838909638. info
Výukové metody
teoretické přednáškové bloky, diskuse, práce s odborným textem, samostatné úkoly, aktivizační metody výuky - práce ve skupinách, diskuse, prezentace dílčích aktivit z hodin, praktická činnost - v rámci Týdne informačního vzdělávání
Metody hodnocení
prezentace skupinového projektu: návrh části vzdělávacího obsahu interaktivní učebnice předmětu Informační vzdělávání, ústní zkouška ve formě kolokvia, písemná reflexe vybraného tématu v průběhu semestru
Informace učitele
Předmět je otevřen také studentům, kteří jej nemohou navštěvovat s pravidelnou docházkou. Struktura předmětu je koncipována tak, aby povinnosti k řádnému ukončení předmětu byly shodné nebo objektivně alternované pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Docházka do předmětu bude definována tak, že studenti kombinovaného studia absolvují prezenčně vzdělávací obsah předmětu povinně v rámci termínů výuky pro kombinované studenty - tedy v termínech 26. února, 18. března, 8. dubna, 29. dubna a 20. května.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2022, jaro 2023.