PSB_41 Nové interpretační postupy v projektivní diagnostice

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Anton Polák (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 7. 4. 14:10–19:55 B2.33, So 8. 4. 9:10–19:55 B2.33
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Přednášky (seminář ROR metody prof. Svobody).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se bude orientovat v Rorschachově testu, jeho projektivním charakteru, konstrukci a možnostech jeho diagnostického použití v klinické i jiné psychologické praxi. Zvládne základní postupy administrace testu a skórování testových odpovědí, bude správně používat testovou terminologii a rozumět základním diagnostickým významům testových determinant a získá představu o způsobech analyzování projektivních obsahů testové produkce. Bude mít představu o současných systémech ROR a zvláště příspěvku psychoanalytické teorie.
Osnova
  • 1. Rorschachův test, jeho historie a vývoj ve světě i u nás.
  • 2. Exnerův komprehensivní systém, jeho odlišnost od „německé“ tradice v našich podmínkách.
  • 3. Principy signování odpovědí – lokalizace, determinanty, obsahové kategorie.
  • 4. Speciální skóry a fenomény, jejich diagnostický význam, indexy, specifika dětského věku.
  • 5. Strukturální shrnutí dle Exnera.
  • 6. Strategie výkladu testové produkce.
  • 7. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu.
  • 8. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu.
  • 9. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu.
  • 10. Lernerův systém, teorie a testové obsahové škály.
  • 11. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu.
  • 12. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu
Literatura
  • Exner J. E., Jr.: The Rorschach, A Comprehensive System Vol. 1, 4th Edition (Wiley&Sons 2003)
  • Říčan, Morávek, Šebek, Ženatý: Úvod do ROR metody.
  • Exner J. E., Jr.: A Rorschach Workbook for the Comprehensive System, 5th Ed. (Hogrefe Testcentrum 2009)
  • Exner J. E., Jr.: Rorschach a studium jednotlivce (Ročenka ČSRaP č. 1, MSD 2006)
  • Weiner I. B.: Principles of Rorschach Interpretation (Lawrence Erlbaum Associates Publisher 1998)
  • Lerner P. M.: Psychoanalytic Theory and Rorschach (Analytic Press 1991)
  • Exner J. E., Jr.: The Rorschach, A Comprehensive System Vol. 2, 4th Edition (Wiley&Sons 2003)
  • Krejčířová D.: Použití Rorschachovy metody u dětí (Ročenka ČSRaP č. 3, IPVZ Praha 2008)
  • Polák A.: Exnerov CS (nepublikovaný interný materiál)
  • Polák A.: Prejavy obrán a úrovne objektových vzťahov v ROR (Ročenka ČSRaP č. 2, IPVZ Praha 2006)
  • Telerovský R., Ženatý J.: Stručné uvedení do Exnerova systému administrace a skórování; srovnání s českou učebnicí Rorschachovy metody (Ročenka ČSRaP č. 1, MSD 2006)
  • KLOPFER, Bruno a Helen H. DAVIDSON. The Rorschach technique :an introductory manual. New York: Harcourt, Brace & World, 1962. ISBN 0-15-577873-0. info
  • BOHM, Ewald. Psychodiagnostisches Vademecum : Hilfstabellen für den Rorschach-Praktiker. Bern: Hans Huber, 1960. info
  • BOHM, Ewald. Lehrbuch der Rorschach-Psychodiagnostik : für Psychologen, Ärzte und Pädagogen. Bern: Hans Huber, 1951, 499 s. info
Výukové metody
Studenti se s testem seznámí v přednáškovém bloku. Součástí přednášek je prezentace teoretických základů v potřebném rozsahu, praktické ukázky práce s testem a sestavování testového nálezu, společná diskuse a tvorba dynamické úvahy.
Metody hodnocení
Znalost a základní zvládnutí administrace testu a skórování studenti osvědčí v praktické práci s testovým materiálem a samostatnou volbou výkladové strategie dle Exnerova komprehensivního systému.
Způsob ukončení předmětu určí vyučující na počátku semestru.
Informace učitele
Seminář navazuje na výběrový seminář o ROR a přibližuje práci s ROR testem s větším akcentem na vztah mezi probandem a examinátorem, na fenomenologii examinátora, klinickou úvahu nad obsahem odpovědí z hlediska teorií objektových vztahů a self psychologie (s použitím výkladových škál používaných v této oblasti). V jednotlivých seminářích se pracuje s protokoly ROR, které na klinické populaci sejmuli účastníci semináře. Poslední úprava provedena dne: 17.5.2012. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2000, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.