IM159 Seminář scénické hudby a hudební dramaturgie

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Haas, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 K23
Předpoklady
Předpokladem je opakovaná zkušenost s kinematografií a divadlem a zájem o hudbu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář poskytuje orientaci v problematice hudební dramaturgie filmového a divadelního tvaru. Pozornost je věnována také specifikům tzv. herní hudby. Cílem je nabídnout pochopení základních principů fungování hudby a obecně zvuku v referenčních typech multimediálního díla. Součástí jsou praktická cvičení, analýzy vybraných děl prováděných studenty v semináři, diskuse.
Osnova
  • 1. tradiční nástroje k uměnovědnému nahlížení na hudbu; vybrané pojmy a problémy z hudební estetiky a hudební teorie, vybraná terminologie (určeno pro ne-muzikology)
  • 2. základní charakteristika hudby jako součásti nadřazeného celku, filmová a scénická hudba; funkční, autonomní a absolutní hudba, pojmy scéna a hudba vázaná na scénická umění, kvalita a omezení funkční hudby
  • 3. základní typy filmové a scénické hudby, hudební dramaturgie, pojem diegesis; členění scénické a filmové hudby, hudba převzatá a původní, diegetická a nediegetická hudba, práce se zdrojem hudby, pojem hudební dramaturgie
  • 4. vazba obrazu/děje/akce a hudby; postavení hudby vůči obrazu/ději/ akci, přímá a nepřímá vazba – hudebně obrazový kontrapunkt, vnitřní (volná) a vnější (těsná) vazba, hudební akcent a pointování
  • 5. tektonika díla s hudební/ zvukovou složkou; odstředivé a dostředivé síly, repríza, repetice a předjímka, příznačný motiv, citace a reminiscence, ticho
  • 6. ruchy jako reálie a stylizované ruchy jako hudba; realita multimediálního díla a ruchová dramaturgie, základní typy ruchů dle vztahu k obrazu/ději, stylizace, rozpor mezi viděným a slyšeným
  • 7. specifika herní hudby; hudba/zvuk a psychologie hraní, analogie s filmovou hudbou
Literatura
    povinná literatura
  • BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014.
    doporučená literatura
  • BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1983.
  • DYKAST, Roman - VIČAR, Jan. Hudební estetika. Praha: Nakladatelství AMU, 2002.
  • Hudba a film. Garel, Alain-Porcile, Francois (ed). Praha: Akademie múzických umění, filmová a televizní fakulta, 1999.
  • COLLINS, Karen. Game sound : an introduction to the history, theory, and practice of video game music and sound design. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008, x, 200. ISBN 9780262033787. info
  • MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Illustrated by Gunther Vogel. 1. vyd. Praha: Lidové nakladatelství, 2000, 611 s. ISBN 8071062383. info
  • FUKAČ, Jiří. Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 167 s. ISBN 80-210-1743-0. info
  • ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění : teoretická dramaturgie. 2. vyd., (v Panoramě 1.). Praha: Panorama, 1986, 412 s. info
Výukové metody
Přednášky, cvičení, diskuse
Metody hodnocení
Hodnotí se analýza fungování hudby nebo zvukové dramaturgie ve vybraném multimediálním díle prezentovaná studentem v průběhu semináře, prezentování analýzy je podmínkou úspěšného ukončení semináře. S ohledem na počet zaregistrovaných studentů budou analýzy prezentovány v semináři nebo formou domácích úkolů odevzdaných do odevzdávárny předmětu IM159.

Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je min. 50% docházka.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020.