FF:ISKB53 Gramotnosti a společnost - Informace o předmětu
ISKB53 Gramotnosti v informační společnosti: vybrané otázky
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- Jedná se o výukové bloky v celkovém součtu 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 VP
- Předpoklady
- Předmět nemá povinné prerekvizity.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Cíle předmětu
- Předmět dále rozvíjí (ať již kontextově, nebo konkrétnějším úhlem pohledu) tematiku povinných kurzů kurikula zaměřených na vzdělanostní aspekty učící se informační společnosti. Cílem předmětu je přinést studentům zajímavá a transdisciplinární témata vycházející z fenoménu gramotností. Na základě kritické četby, reflexe a práce s kazuistikami a odbornými zdroji studenti získají hlubší porozumění různých kontextů, v nichž můžeme na gramotnosti pohlížet v rámci oboru Informační studia a knihovnictví.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
- rozumí pojmům, které jsou vzdělávacím obsahem předmětu;
- chápe postavení a význam gramotností v historické a srovnávací perspektivě;
- dokáže vyhledávat a zpracovávat informační zdroje, které se problematikou gramotností zabývají;
- dokáže analyticky pracovat s tematickými materiály;
- je schopen koncipovat odborný text, který se gramotnostem věnuje konkrétním přístupem a má publikační přesah do oborové praxe - Osnova
- Pojetí gramotnosti, gramotnost a jedinec v historickém vývoji;
- Funkční gramotnost;
- Nové gramotnosti a 21. století;
- Gramotnosti v kompetenčním edukačním přístupu;
- Gramotnosti v kurikulu formálního vzdělávání;
- Gramotnosti v celoživotním vzdělávání;
- Gramotnosti a paměťové instituce;
- Gramotnosti a technologie;
- Psychosociální aspekty v rozvoji gramotností 21. století;
- Gramotnosti a informační věk - příležitosti a hrozby;
- Gramotnosti ve výzkumné teorii a praxi;
- Prezentace výstupů;
- Závěrečná společná reflexe
- Literatura
- doporučená literatura
- WARNER, Dorothy. A disciplinary blueprint for the assessment of information literacy. Westport, Conn.: Libraries Unlimited, 2008. ISBN 9781591585930.
- GEE, James Paul. Literacy and education. New York: Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-82604-5.
- Gramotnosti v vzdělávání: soubor studií. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80-87000-74-8. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf
- ALBRIGHT, James a Allan. LUKE. Pierre Bourdieu and literacy education. New York: Routledge, c2008. ISBN 978-0-805-85687-3.
- ROWSELL, Jennifer a Kate PAHL, ed. The Routledge handbook of literacy studies. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015. Routledge handbooks in applied linguistics. ISBN 9780415816243.
- Výukové metody
- Seminář; diskuse; skupinové aktivity; individuální práce
- Metody hodnocení
- Docházka dle stanovených pravidel;
Písemně zpracované odborné téma dle předem zadaných kritérií a individuální preference studenta - Informace učitele
- Předmět je určen pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/ISKB53