FF:PGK51B102 Didaktika vzdělávání dospělých - Informace o předmětu
PGK51B102 Didaktika vzdělávání dospělých
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 15. 3. 15:00–16:50 C43, Pá 29. 3. 13:00–14:50 C43, 15:00–16:50 C43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-PD)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- Studenti se v rámci vyučovaného kurzu seznámí se základními teoretickými východisky andragogické didaktiky a s principy vzdělávání dospělých vůbec. Dílčím cílem předmětu je porozumění způsobům výstavby vzdělávacích programů ve všech jeho fázích od analýzy vzdělávacích potřeb po samotnou evaluaci vzdělávání. Získané informace budou studenti moci využít prostřednictvím zpracování vlastního skupinového vzdělávacího projektu a dále aplikovat získané znalosti a dovednosti v samotné praxi. Další témata, kterým bude během realizace kurzu věnována pozornost, jsou: vzdělavatel dospělých, styly učení dospělých a firemní vzdělávání. Mezi metody používané v průběhu kurzu patří především přednáška a následující diskuse nad tématy. Studenti budou moci vzájemně diskutovat rovněž prostřednictvím fóra v e-learningu.
- Osnova
- Osnova (ve vyučovacím jazyce):
- 1. Andragogická didaktika jako obor, charakteristika.
- 2. Specifika vzdělávání dospělých, vzdělávání dospělých v současnosti.
- 3. Základní činitelé didaktického procesu: principy, metody, formy.
- 4. Metody vzdělávání dospělých: Storytelling jako metoda ve vzdělávání dospělých
- 5. Metody vzdělávání dospělých: Mentoring (mentor, mentee). O mentoringu v procesu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
- 6. Výstavba vzdělávacího programu a jeho jednotlivé fáze. Struktura, cíle, procesy.
- 7. Analýza vzdělávacích potřeb. Evaluace a vyhodnocení efektivity vzdělávacího programu.
- 8. Vzdělavatel dospělých jako jeden z významných faktorů didaktického procesu.
- 9. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe.
- 10. Příprava a realizace vzdělávacích projektů. Cíle, obsah, realizační tým, finanční rámec.
- 11. Výstupy seminárních projektů.
- Literatura
- povinná literatura
- Jarvis, Peter. Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. Routledge Falmer, London, 2004. ISBN 0-415-31493-3.
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- doporučená literatura
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0-335-20677-8. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001, 221 s. ISBN 80-7261-048-1. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, diskuse.
- Metody hodnocení
- Závěrečný skupinový projekt.
- Informace učitele
- Studenti kombinovaného mají předepsáno nad objem přímé výuky 12 hod. individuálního studia/konzultací, jehož součástí je jak studium učebních materiálů/opor v elektronické podobě, především materiálů zveřejněných v online studijním kurzu v prostředí systému ELF/Moodle, dále elektronických zdrojů dostupných v knihovně FF MU a tištěných zdrojů (knih, časopisů). Studenti musejí průběžně plnit v zásadě dva druhy úkolů, které se váží k určitému tématu. Jednak jde o úkoly směřující k zapamatování či upevnění znalostí, jednak jde o úkoly aplikační (studenti musejí aplikovat nabyté znalosti a dovednosti k vyřešení dílčích úkolů). Úkoly pak odevzdávají vyučujícímu v online výukovém prostředí ELF/Moodle, případně v e-learningových aplikacích Informačního systému MU. Vyučující pak poskytuje zpětnou vazbu v průběhu konzultací, případně poskytují zpětnou vazbu online. Úspěšné splnění úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PGK51B102